Helsetilsynet offentliggjorde tirsdag rapporten hvor Fylkesmannen i Troms har hatt tilsyn med Barne-, ungdoms- og familieetatens bistandsplikt til barneverntjenesten i region nord i fjor.

Landsomfattende

Tilsynet ble gjennomført som del av landsomfattende tilsyn initiert av Statens helsetilsyn, og er gjennomført i hver av Bufetats regioner.

Det ble undersøkt om Bufetat sørger for at bistandsplikten blir utført i samsvar med aktuelle lovkrav slik at barna får forsvarlig hjelp, når barneverntjenester anmoder om plass i beredskapshjem eller institusjon til barn i akuttsituasjoner, plass i institusjon når barn trenger hjelpe- eller omsorgstiltak, og plass i institusjon for barn med alvorlige atferdsvansker.

Barnets synspunkt

Tilsynet med Bufetat region nord viste blant annet at barnet synspunkter ikke er dokumentert etterspurt i 6 av de 15 akuttsakene fylkesmannen har gjennomgått og hvor tilsynet vurderte at barnet var gammelt nok til å gi sine synpunkter. I 16 av de 20 gjennomgåtte akuttsakene fremkommer ikke barnets mening i tilsagnene, og det er da heller ikke dokumentert at det er gjort en vurdering/vekting av barnets synspunkter i disse sakene.

"I flere saker har vi sett at barnet har måttet reise langt, og at det geografisk nærmeste akuttilbudet ikke har blitt tilbudt. Dette gjelder i 9 av de 20 akuttsakene vi gjennomgikk. Saksgjennomgangen har ikke vist begrunnelsen for hvorfor det geografisk nærmeste akuttiltaket ikke ble benyttet, eller at det er gjort en vurdering av barnets beste og belastningen med lang reisevei.", skriver Fylkesmannen i Troms.

Og: "...i 14 av de 20 akuttsakene vi har gjennomgått, manglet tilsagnene en faglig begrunnelse for tiltaksvalget."

Seks lovbrudd

Totalt fant fylkesmannen ifølge rapporten seks lovbrudd. Bufetat region nord mener det er fire. Mer om det nederst i saken.

Lovbrudd 1 - akuttiltak

Bufetat region nord sikrer ikke barns rett til medvirkning i behandling av akuttsaker.

Dette er brudd på barnekonvensjonen art. 12, barnevernloven § 6-3 og § 2-3 tredje ledd og forskrift om medvirkning og tillitsperson (FOR-2014-06-01-697)

Lovbrudd 2 - akuttiltak

Bufetat region nord sikrer ikke forsvarlig saksbehandling av akuttsaker. Dette ved at dokumentasjon av akuttsakene er mangelfull og tilsagn mangler faglig begrunnelse for tiltaksvalg.

Dette er et brudd på barnevernloven § 1-4 jf. § 2-3 tredje ledd, forvaltningsloven § 11 d og god forvaltningsskikk.

Lovbrudd 3 - Institusjon som planlagte hjelpe- eller omsorgstiltak

Bufetat region nord sikrer ikke barns rett til medvirkning i behandlingen av søknad om hjelpe- og omsorgstiltak.

Dette er brudd på barnekonvensjonen art. 12, barnevernloven § 6-3 og § 2-3 tredje ledd og forskrift om medvirkning og tillitsperson (FOR-2014-06-01-697)

Lovbrudd 4 - Institusjon som planlagte hjelpe- eller omsorgstiltak

Bufetat region nord sikrer ikke forsvarlig saksbehandling av hjelpe- og omsorgstiltakssakene. Dette ved at dokumentasjon av hjelpe- og omsorgstiltakssakene er mangelfull og tilsagn mangler faglig begrunnelse for tiltaksvalg.

Dette er et brudd på barnevernloven § 1-4 jf. § 2-3 tredje ledd, forvaltningsloven § 11 d og god forvaltningsskikk

Institusjon som planlagt atferdstiltak:

Lovbrudd 5 - Institusjon som planlagt atferdstiltak:

NIT sikrer ikke et tilstrekkelig informasjonsgrunnlag for sine avgjørelser, og heller ikke at det blir gjort forsvarlige vurderinger av om tiltak er egnet for å ivareta barnets behov i sitt arbeid med å innstille på tiltak for barn med alvorlige atferdsvansker.

Dette er brudd på barnevernloven § 2-3 andre ledd bokstav a, jf. § 1-4 og § 2-3 tredje ledd.

Lovbrudd 6 - Institusjon som planlagt atferdstiltak:

NIT sikrer ikke barns rett til medvirkning i sitt arbeid med å innstille på tiltak for barn med alvorlige atferdsvansker.

Dette er brudd på barnevernloven§ 4-1, jf. § 2-3 andre ledd bokstav a og§ 2-3 tredje ledd.

- Tiltak iverksatt

Bufetat region nord sendte onsdag ut en pressemelding med sine kommentarer til rapporten. Der påpekes det at det er stort samsvar i de bruddene fylkesmennene har avdekket i Bufetat på landsbasis og i region nord, spesielt når det gjelder mangler ved medvirkning og dokumentasjon.

"For Region nord viser rapporten at vi gjør mye godt innen akuttarbeid og vurdering av tiltak, men den identifiserer også fire lovbrudd som vi skal følge opp videre.", skriver Bufetat.

- Vår vurdering er at vi har mottatt en balansert og god rapport. På alle områdene som omtales negativt i rapporten er det allerede iverksatt forbedringstiltak. Disse vil bli fulgt opp gjennom 2018 både av regionledelsen og av ledelsen i Enhet for inntak. Vi vet at det legges stor vekt på barns medvirkning i alt arbeid vi gjør, men vi er ikke gode nok til å dokumentere at det har skjedd. Dette følger vi nå tett opp, blant annet med nasjonale opplæringsmoduler for medarbeidere i Inntaksenhetene når det gjelder god dokumentasjonspraksis. I rapporten synliggjøres også Bufetat region nords gode arbeid, med særlig fokus på organiseringen av akuttarbeidet, sier regiondirektør Pål Christian Bergstrøm i pressemeldingen.

- Vi legger fylkesmannens konklusjoner til grunn for retting og forbedring, og ser veldig alvorlig på de punktene rapporten peker på. Tilsynsmyndigheten har gjennom tilsynet gjort vesentlige presiseringer av Bufetats selvstendige ansvar for å etterspørre barnets synspunkter og bruke disse ved vurdering av tiltak. Dette er viktig i vår dialog med kommunalt barnevern før plassering, for å sikre at barnet får den bistanden de har behov for. Vi jobber nå med å forbedre vår praksis for brukermedvirkning og dokumentasjon, sier Bergstrøm.

Fire eller seks?

Men hvorfor opererer rapporten med seks lovbrudd, mens Bufetat region nord mener det er fire? Svaret er komplisert og ligger i organiseringen av Bufetat.

- Fire av bruddene ligger i Region nords styringslinje og to i nasjonalt inntaksteam, som er en enhet underlagt Bufetat, region Midt-Norge, skriver Bergstrøm i sitt svar til BAnett.

- Nasjonalt inntaksteam (NIT) er en støttefunksjon for Bufetats regionale enheter for inntak. Formålet er å bistå inntak og kommune med å finne egnet behandlingsinstitusjon til den enkelte ungdom. Dette i saker hvor kommunen har besluttet plassering etter lov om barneverntjenester §§ 4-24 og 4-26.

- Mener du at fylkesmannen har plassert to brudd i feil region?

- Dette er ikke så lett å forstå utenfra. Det er fire brudd på saksbehandling gjort av ansatte i region nord. To av bruddene er gjort i saksbehandling i nasjonalt inntaksteam, underlagt region midts styringslinje. De behandler en egen kategori saker fra hele landet. Region nord svarer for saksbehandling i egen region. Region midt for saksbehandling i atferdssaker, skriver Pål Christian Bergstrøm.

- På alle områdene som omtales negativt i rapporten er det allerede iverksatt forbedringstiltak, sier regiondirektør Pål Christian Bergstrøm i Bufetat region nord. Foto: Bufetat