Det er det Sunnmørsposten som melder.

Avisen siterer en pressemelding fra Havila Holding AS, som har startet selskapet Havila Kystruten AS. Det er sistnevnte selskap som har lagt inn anbud på fire av de elleve skipene som skal gå på kystruta Bergen-Kirkenes. Anbudet er delt opp i tre pakker, to pakker med fire skip, og én pakke med tre.

På folkemunne er nok ruta best kjent som «hurtigruta» av gammel tradisjon, noe den også var da det tidligere var flere rederi som drev ruta. Imidlertid mener Hurtigruten ASA at dette er deres navn.

Har sett på nye skip

– Det er positivt for oss at miljøhensyn blir en del av utvelgelsen. Jeg registrerer at dagens hurtigrute-selskap har meldt inn en del båter som er mellom 25 og 30 år gamle. Vi vil nok score høyt på miljøfaktoren, mens Hurtigruten har en finansiell fordel på grunn av eldre, billige skip, sier Per Sævik i Havila Holding AS i pressemeldingen.

Skipene det er tale om er designet av Hayvard Group ASA, og er 125 meter lange og 20 meter brede. De kan ta 700 passasjerer.

Torghatten taus som østers

Torghatten ASA har tidligere uttalt at de er interessert i anbudet, særlig siden det er oppdelt. Da fristen for å levere inn tilbud gikk ut forrige uke ønsket imidlertid ikke Torghatten-konsernsjef Brynjar Forberskog å svare på om konsernet legger inn anbud.

Da BAnett stilte samme spørsmål onsdag ønsket Forberskog fortsatt ikke å legge til noe.

Ifølge Sunnmørsposten har også Color Line vært interessert i anbudet.

Deler opp anbudet

Det nye anbudet, som ble presentert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i september, vil gjelde fra enten 1. januar 2020 eller 1. januar 2021.

Anbudet innebærer at dagens 11 ruter skal deles i tre pakker, to med fire ruter og én med tre ruter. Alle rutene vil gå tur-retur mellom Kirkenes og Bergen, og for de reisende blir det altså ikke snakk om å «bytte hurtigrute» tre ganger under reisen. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.

– Greit å dele opp

Da anbudet ble offentliggjort uttalte transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet Handelshøgskolen at dette ikke fremsto som noe problem for ham.

– Når man klarte å drive sammen med tre rederi på 80- og 90-tallet må man klare det når man skriver snart 2020. Problemene som måtte oppstå er helt klart løsbare. Men det må fremstå som ett produkt, ei Hurtigrute, sier Solvoll.

Holder EFTA unna

Sist anbudet var ute var det krav om å kunne betjene 11 ruter, og kort tidsfrist. Dette hindret ifølge Solvoll reell konkurranse om anbudet, og førte til bråk med EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– Slik forrige anbud var, med 11 båter og kort tid fra anbudet ble avgjort til åpning av drift var det ingen konkurranse. Departementet fikk da problemer med EU og ESA som overvåker dette med kjøp og subsidier. Det kommer de utenom nå. Dette er lurt, de har slitt veldig med ESA. Norge er veldig pliktoppfyllende med å være best i klassen med EØS-avtalen, dette er sikkert klarert med EU nå, mente transportforskeren, som også mente miljøkravene bidro til mer konkurranse.