Hurtigruten har bydd på kystruteanbudet

Ikke uventet vil Hurtigruten ASA by på kystruta Bergen-Kirkenes.

Hurtigruten har som ventet bydd på kystruten Bergen-Kirkenes.  Foto: Simon Aldra

Nyheter

Fristen for å legge inn tilbud på de tre pakkene på i denne anbudsrunden går ut på fredag klokken 12, og Hurtigruten har bydd på anbudet.

– Vi kan bekrefte at Hurtigruten har levert vårt bud på Kystruten, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten i en pressemelding.

Hurtigruten og selskapene som gikk før dagens konsern har drevet på ruta siden 1893, og det må nok betegnes som lite overraskende at konsernet byr, noe de også sa tydelig at de ville gjøre i november.

– Nå går vi inn i en ny fase, som kan inkludere forhandlinger. Derfor ber vi om forståelse for at vi inntil videre ikke kan gå inn på detaljer om hva vi har bydd på og innholdet i det vi har levert, sier Bjørnflaten i pressemeldingen.

Det fremgår ikke hvor mange av pakkene Hurtigruten har bydd på.

Torghatten?

I september uttalte Torghatten at de kunne være interessert i anbudet.

At anbudet er delt opp gjorde det mer interessant, sa Brynjar Forberskog.

– Det gjør det mer interessant for oss, sier han til avisen, og legger til at han ser både fordeler og ulemper med flere operatører på anbudet.

Fredag ønsker Forberskog ikke å kommentere om konsernet har lagt inn bud.

Deler opp anbudet

Det nye anbudet, som ble presentert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i september, vil gjelde fra enten 1. januar 2020 eller 1. januar 2021.

Anbudet innebærer at dagens 11 ruter skal deles i tre pakker, to med fire ruter og én med tre ruter. Alle rutene vil gå tur-retur mellom Kirkenes og Bergen, og for de reisende blir det altså ikke snakk om å «bytte hurtigrute» tre ganger under reisen. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.

– Greit å dele opp

Da anbudet ble offentliggjort uttalte transportforsker Gisle Solvoll ved Nord universitet Handelshøgskolen at dette ikke fremsto som noe problem for ham.

– Når man klarte å drive sammen med tre rederi på 80- og 90-tallet må man klare det når man skriver snart 2020. Problemene som måtte oppstå er helt klart løsbare. Men det må fremstå som ett produkt, ei Hurtigrute, sier Solvoll.

Holder EFTA unna

Sist anbudet var ute var det krav om å kunne betjene 11 ruter, og kort tidsfrist. Dette hindret ifølge Solvoll reell konkurranse om anbudet, og førte til bråk med EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– Slik forrige anbud var, med 11 båter og kort tid fra anbudet ble avgjort til åpning av drift var det ingen konkurranse. Departementet fikk da problemer med EU og ESA som overvåker dette med kjøp og subsidier. Det kommer de utenom nå. Dette er lurt, de har slitt veldig med ESA. Norge er veldig pliktoppfyllende med å være best i klassen med EØS-avtalen, dette er sikkert klarert med EU nå, mente transportforskeren, som også mente miljøkravene bidro til mer konkurranse.