Begge skipene ble solgt til kommandittselskaper for å få inn penger i en tid der de tidligere Hurtigruten-selskapene OVDS og TFDS sto overfor store finansielle utfordringer, og har senere blitt leid inn gjennom langsiktige avtaler, melder Hurtigruten i en pressemelding.

– Dette er gode nyheter både for oss, våre ansatte og ikke minst våre gjester. De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi nå for alvor begynner å se resultatene av. Når vi nå har de finansielle musklene vi trenger for å eie skipet selv, står vi fritt til å gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til – og som skipet, gjestene og kysten fortjener, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i meldingen.

Hurtigruten melder videre at de legger inn bud på anbudet til kystruten Bergen-Kirkenes, og at de vil seile på norskekysten med eller ute avtale.

– Hurtigruten kommer til å seile mer på norskekysten, uansett om vi vinner anbudet eller ikke. Vinner vi ikke, vil vi seile rene kommersielle seilinger, og planlegger daglige avganger. Norskekysten vil alltid være en svært sentral del av Hurtigruten-produktet. Det vil den også være i framtida – med eller uten en avtale med staten, sier Skjeldam.

I løpet av første halvår 2019 skal MS Nordlys i dokk, og gå gjennom en total ombygging og oppgradering.

Blant annet skal alle lugarene og fellesområdene oppgraderes, og skipet vil få langt flere suiter enn i dag.

Som MS Richard With, er planen at suitene akterut på dekk 6 skal få store panoramavinduer og karnapper der gjestene kan nyte utsikten til noen av verdens mest spektakulære reisemål.