Høyvik, som identifiserer seg som medeier i Coop, har skrevet følgende appell til årsmøtet:

Ordførende – årsmøte

Jeg vil takke ordførende for at jeg får anledning til å holde en appell til årsmøtet før dere skal gjøre en viktig og historisk beslutning.

Jeg er Coop-medlem og selskapet dere er tillitsvalgte i er – litt mitt. Jeg er en av cirka 7000 eiere, og er interessert i hvordan det som er litt mitt forvaltes.

I hele mitt yrkesliv har jeg jobbet med kommunikasjon; 25 år i Brønnøysunds Avis, deretter som trykkerieier og som lærer innen kommunikasjon.

Grunnsøylene i budskapsformidling beskrives med tre latinske ord: Communicare – medius og percipere

Oversatt til norsk: kommunikasjon – budskap som formidles medium – formidlingskanal – brev-radio-TV-avis-sms persepsjon – oppfattelse – har mottaker forstått budskapet

Hensikten med å sende riktig budskap, på den beste måten/medium, er for å sikre at målgruppen for budskapet virkelig oppfatter hva som sendes.

I dag kl 12.00 ble det sendt ut et viktig signal til alle i Kongeriket .

Sivilforsvaret testet sine varslingsanlegg rundt om i Norge.

Dette for å sørge for at så mange som mulig kan nås når en viktig melding skal bekjentgjøres.

Dette testes hvert eneste år får å sikre at mediumet virker.

Spørsmålet er hvordan målgruppen vil oppfatte dette den dagen det virkelig gjelder.

Det vet vi ikke, fordi det heldigvis er fred i vår del av verden.

Dessuten vil nok en trussel mot Norge være formidlet i media lenge før noen må trykke på flyalarmen.

Denne situasjonen er veldig analog med det som skjer i Coop Sør-Helgeland.

Har medlemmene på Sør-Helgeland fått varsel – og er varselet oppfattet?

Kjære årsmøte

Dere er i dag bedt om å ta en beslutning som er historisk.

Det er dere som nå skal på vegne av eierne gi styret ryggdekning for å flytte all makt til Bodø.

Det er et stort ansvar som dere nå tar på dere.

Tar dere denne beslutningen basert bare på det som styret har fortalt dere, eller er dere sikre på at det er dette eierne virkelig vil?

De siste dagers utvikling kan tyde på at informasjonsflyten til eierne om saken har vært på et absolutt minimum.

Jeg får stadig mailer og kundebrev fra Coop, men fusjonsplanen kom aldri til min adresse.

Og det må bemerkes at fusjonsplanen først ble gjort tilgjengelig etter 4. desember 2017.

Den hadde altså en sperrefrist for eierne, som da måtte be om å få den.

Og det tok 43 minutter å få ut hos administrasjonen.

Den eneste informasjonen jeg har sett kom i det omtalte julebrevet.

Min persepsjon er at informasjonsflyten har vært strategisk. – Eierne er holdt i skyggen.

Jeg ber årsmøtet utsette beslutningen inntil eierne har fått budskapet formidlet på en god måte – og at realiteten i dette er oppfattet.

Det skylder dere eierne. Dette haster ikke.

La ikke årsmøtet bli historisk fordi man ikke lyttet til eierne og gjorde et vedtak som kan angripes i ettertid.

La det heller bli historisk fordi representantene tok ansvar og ville høre eierne.

Takk for meg og lykke til med forhandlingene.