Fra og med 14. januar 2018 vil driften av ruten Ørland-Oslo-Ørland videreføres av Viking Air Norge, som eier FlyViking AS. Selskapet har inngått avtale med Danish Air Transport A/S (DAT) om å gjennomføre flyvningene på ruten. Det melder FlyViking AS i en pressemelding.

– Vi er svært glade for å ha kommet til enighet med Danish Air Transport om en avtale. Dette er en rute vi hele tiden har hatt et ønske om å opprettholde og videreutvikle. Samarbeidet med DAT gir oss denne muligheten, sier daglig leder Heine Richardsen i FlyViking.

29. desember meldte FlyViking AS at de innstiller alle sine flygninger fra 12. januar, men at de altså hadde planer om å opprettholde Ørland-ruten gjennom et nytt selskap. Nå er det klart hvem som skal bistå Viking Air Norge. Danish Air Transport A/S vil gjennomføre flyvningene gjennom sitt datterselskap DOT LT. De skal benytte flytypen ATR 42-300, som er en større maskin enn det FlyViking har benyttet på ruten. Flyet har plass til 46 passasjerer.

– DAT har fløyet på det norske rutenettet siden 2003 og har gjennom årene i Norge bevist at de har levert sikre flyvninger med en regularitet og punktlighet i absolutt toppklasse, sier Jesper Rungholm i Danish Air Transport.

– Flyviking er derfor sikre på at DAT vil være en god samarbeidspartner i videreutviklingen av ruten og Ørland som destinasjon. Økt kapasitet vil også komme alle reisende til gode, gjennom at antallet billige billetter vil bli flere, sier Richardsen.

Danish Air Transport A/S er som navnet tilsier et dansk selskap, og ble etablert i 1989. Selskapet gjennomfører både faste ruteflyvninger, charterflyvninger og fraktoppgaver. DAT har rundt 420 ansatte og opererer totalt 18 fly av typen MD83, ATR, SAAB og Airbus 320. Selskapet flyr hvert år over en million passasjerer og trafikkerer i Norge ruten Oslo-Stord-Oslo, samt Stavanger-Esbjerg-Stavanger. I tillegg har selskapet en rekke andre ruter i hjemlandet.

Selskapet Viking Air Norge er under etablering og har som formål å drifte og videreutvikle flyruten Ørland-Oslo-Ørland. I tillegg vil selskapet kontinuerlig vurdere muligheten for oppstart av andre ruter der det vil være økonomisk grunnlag for dette.