Det melder selskapet i en pressemelding fredag.

Styret i FlyViking AS har besluttet å innstille driften i selskapet. De siste flyvningene vil skje 12. januar 2018, mens man gjennom etableringen av et nytt aksjeselskap vil forsøke å opprettholde ruten Ørland - Oslo - Ørland. Dette skal inntil videre skje gjennom innleie av fly og personell fra andre flyselskaper, heter det i pressemeldingen.

Ikke økonomisk forsvarlig

– Videre vil en styrt avvikling innen rimelig tid gjøre oss i stand til å innstille driften i FlyViking AS, samtidig som verken kunder, leverandører, ansatte eller innleid personell blir skadelidende, fortsetter han.

– Vi beklager de ulempene dette vil medføre for kundene som har kjøpt billetter med selskapet etter den 12. januar. Samtlige kunder bes ta kontakt med selskapet, slik at de kan få refundert sine kjøp i henhold til salgsbetingelser og passasjerrettigheter, sier daglig leder Heine Richardsen.

Teknisk krøll

Ifølge pressemeldingen er det i tillegg til manglende økonomiske resultater også andre underliggende årsaker som ligger bak mangelen på lønnsomhet i FlyViking AS.

– Vi har hatt større tekniske utfordringer med de tre første Dash 8-100 maskinene enn forventet. Dette har ført til mange kanselleringer og tap av kunder. Den fjerde maskinen var planlagt å settes i drift i november, men en vital funksjon manglet på flyet. Dette gjorde det umulig å bruke det på våre ruter, og dermed kunne ikke maskinen brukes som reservefly og den planlagte utvidelsen av rutenettet ble umulig å gjennomføre. Det har blitt for mange kanselleringer av ruter, og gjennom det refusjoner til våre passasjerer, som har hatt en negativ finansiell effekt for selskapet. Dette har også gjort noe med våre kunders tillit til selskapets evne til å fly som planlagt, sier Richardsen i pressemeldingen.

Manglet tjenester

Selskapet har også hatt begrensede muligheter opp mot bedriftsmarkedet, knyttet til tekniske billettsystemer. Brukervennligheten i eget system har også vært for dårlig, mener Richardsen.

– I etterpåklokskapens eksakte lys, burde vi nok ha etablert bedre løsninger for dette fra starten av, slår Richardsen fast.

Han sier også at kundene til selskapet har hatt en utfordrende opplevelse på flyplassene.

– Vi har ikke levert godt nok på dette punktet siden vi ikke har kunnet tilby selvbetjent innsjekking som de fleste andre selskapene gjør i dag, sier Richardsen.

Aksjekapital på 134 millioner

Videre heter det i pressemeldingen:

«FlyViking AS er et heleid datterselskap av Viking Air Norway AS, som igjen er eid av enkeltpersoner og deres selskaper. Det er økonomien i FlyViking AS som ikke ser ut til å bli lønnsom i overskuelig fremtid, og det er derfor driften av dette selskapet som opphører. Selskapets eiere har siden oppstarten skutt inn aksjekapital og lån på til sammen 134 millioner kroner, og styret besluttet å innstille driften nå mens det fortsatt er midler igjen til å overholde forpliktelsene i perioden frem til 12. januar.

Det er besluttet å etablere et nytt aksjeselskap, som i første omgang skal ha som oppgave å opprettholde ruten Ørland - Oslo - Ørland. Dette skal skje gjennom å overføre ruten til et annet regionalt flyselskap, som kommersielt skal arbeide sammen med det nye selskapet. Eieren vil også gjennomføre en vurdering på om det vil være mulig å skape lønnsomme flyruter med andre flytyper enn det FlyViking har benyttet, og i et annet segment. Dette arbeidet vil påbegynnes rett etter årsskiftet.»

Strabasiøs historie

Historien til FlyViking har vært strabasiøs. Det er bare litt over ett år siden selskapet fikk lisens for å fly, og det skjedde etter at selskapet tapte anbudet om FOT-rutene til Widerøe.

Under veis har eier Ola Giæver vært mye i media, blant annet med fagre løfter.

Les mer: