Det melder banken i en pressemelding torsdag.

Avviklingen av kontorene medfører ingen reduksjon i antall ansatte og kundene vil fortsatt kunne møte sin personlige rådgiver som kjenner kundeforholdet og lokalsamfunnet», heter det i pressemeldingen.

Banken uttaler videre at den vil videreføre nåværende automattilbud på Vega, samt i Hattfjelldal, på Herøy og på Nesna. På disse stedene blir det tilgang til uttak og innskudd av kontanter som før, heter det.

Administrerende direktør Lisbeth Flågeng understreker at kunder som ønsker å møte sin rådgiver, fortsatt vil kunne gjøre det, etter avtale om tid og sted.

– Vi vil legge stor vekt på fleksibilitet ved ønske fra kundene om å avholde møter lokalt, sier hun i meldingen.

Hun legger til:

– Når vi nå gjør slike tilpasninger, er det for å opprettholde vår oppgave som lokalbanken på Helgeland også i årene som kommer, sier Flågeng.

Hun legger til at det er endret kundeadferd som over tid har minket etterspørselen etter fysisk tilstedeværelse. Ifølge henne utfordres bankens kostnadsnivå på alle områder i en vanskelig konkurransesituasjon.

– Helgeland Sparebanks identitet og særegenhet skal opprettholdes gjennom den lokalkunnskapen vi har, sier hun.

Dette vil banken gjøre i de seks lokalbankene som er igjen, som er Sømna, Brønnøysund, Korgen, Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen.

Hun sier også at bankens medarbeidere er «helgelandspatrioter med lokale fullmakter og en meget sterk fagkompetanse på alle aktuelle områder og bransjer».

– Vi lever og ånder for Helgeland og skal selvsagt fortsatt finansiere boliger og næringsvirksomheter på hele Helgeland, sier Flågeng.

Banken mener at disse «tilpasningene i vårt distribusjonsnett» gjør den klar til å møte fremtiden, slik at man kan fremstå som en selvestendig lokalbank med den nødvendige robustheten. Flågeng forstår at endringer kan være utfordrende for de som blir berørt.