Det formelig bugner av stillingsannonser på Brønnøysundregistrenes hjemmesider for tiden.

Arbeidet med den nye registerplattformen BRsys er i full gang. Det gjør at det er lyst ut inntil ti nye IT-stillinger som systemutvikler. Stillingene er plassert i avdeling Innovasjon og utvikling.

- Vi bruker mange interne medarbeidere i BRsys-prosjektet og må fylle på. For vi har også flere andre store utviklingsprosjekter. Det skjer mye på digitaliseringsfronten, vi ser mange muligheter og må være rigget for nye oppgaver. Ved å ha flere føtter å stå på, kan vi sikre fremtidige arbeidsplasser, sier kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo.

Den digitale registerplattformen skal være ferdig 30. juni 2022 og vil koste én milliard.

- I snitt vil vi ha rundt 30 interne og 30 eksterne årsverk fordelt på 70 og 80 personer i sving de neste fem årene, redegjorde prosjektleder Morten Brekk, da den første bevilgningen på 172 millioner kom på statsbudsjettet i fjor høst.

Flere stillinger

IKT-seksjonen, som har ansvar for drift av IT-infrastrukturen på huset, har lyst ut en stilling som rådgiver/seniorrådgiver som Linux-systemadministrator.

I Altinn er det lyst ut en lederstilling for seksjon plattformutvikling. Altinn har også et ledig IT-vikariat som løsningsarkitekt, med varighet fram til oktober.

Avdeling Registerforvaltning har behov for en juridisk rådgiver. Det er også lyst ut et vikariat som gruppeleder fram til medio mai 2018 ved avdelingen. Og i kommunikasjonsstaben er det lyst ut to stillinger som kommunikasjonsrådgiver/seniorrådgiver.

Brønnøysundregistrene er regjeringens spydspiss i satsingen på forenkling, forbedring og effektivisering av offentlig sektor. Digitalisering gir automatiserte tjenester og færre manuelle arbeidsoppgaver. Effektiviseringen merkes også på huset. Ifølge årsmeldingen var det 592 ansatte i 2014, 582 ansatte i 2015 og ved utgangen av august i fjor 540 ansatte.

BRsys-prosjektet er beregnet å gi en samfunnsgevinst for næringslivet på 920 millioner.

- I henhold til styringsdokumentet skal vi ned med 25 årsverk etter at prosjektperioden er ferdig. Det er også en del av prosessen, redegjorde direktør Lars Peder Brekk ved oppstarten i fjor høst.

Informasjonsforvaltning

Direktøren påpekte samtidig at BRsys gjør Brønnøysundregistrene bedre rustet til å få nye oppgaver.

Det ser vi nå effekten av.

- Vi er nå 560 ansatte, og vil fremover ha økt behov for kompetanse på bachelor- og masternivå, sier Brønmo.

I fjor ble det opprettet ett nytt register, Register for offentlig støtte. Det ble også igangsatt to nye registerprosjekter. "Felles datakatalog» og «Digital kontaktinformasjon og fullmakter for virksomheter», (KoFuVi).

- "Felles Datakatalog" skal bidra til gjenbruk og deling av data til samfunnets og brukernes beste. Informasjonsforvaltning handler om samordning av det offentlige Norges bruk av data, for å bidra til mer effektiv rapportering. Dette er et område vi har tatt en ledende rolle i, og som vi håper å få flere oppgaver innenfor. Det kan gi nye arbeidsplasser, sier Brønmo.

"Felles datakatalog» er et samarbeid med Difi.

- Det er et prosjekt som vi har søkt og fått midler til utenom statsbudsjettet. Vi ønsker også å videreutvikle Altinn-plattformen og har et satsingsforslag inne med søknad om midler på statsbudsjettet for neste år. Modernisering av Altinn-plattformen vil gi milliardgevinst for samfunnet på få år, forteller kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo.