3. mars i år vedtok Vega kommunestyre å bygge det nye Verdensarvsenteret på Gardsøya. Vedtaket satte en budsjettramme på 39.050.000 kroner for prosjektet.

Vedtaket innebar en utvidelse av låneopptak for Vega kommune samt at kostnader utover budsjettert ramme skulle finansieres gjennom økt husleie fra Stiftelsen Vegaøyan Verdensarv.

Opp fra 9,5 til 15,7 millioner

Før kommunestyremøtet i Vega torsdag denne uken fremgår det av sakspapirene at denne rammen har sprukket. Rådmannens innstilling til kommunestyre er et prosjektbudsjett på 42.077.875 kroner. Dette er mer enn tre millioner kroner dyrere enn vedtaket i mars la til grunn.

Dette innebærer også at prisen for Vega kommune øker fra 9,5 millioner kroner til 15,7 millioner kroner (se faktaboks).

Vega kommune sin andel utgjøres av momskompensasjon på 8.415.575 kroner og låneopptak på 7.312.300 kroner.

Dette betyr høyere leie for Vega Verdensarvsenter AS, og det forutsettes en leie på totalt 890.000 kroner i året.

Svært dyre tilbud

Årsaken til at prisen på prosjektet har skutt i været er at de to anbudene, fra CONSTO AS og HENT AS, viste seg å være «betydelig dyrere enn prosjektbudsjettet».

Dette kom frem etter at det ble holdt anbudsåpning på Vega rådhus der teknisk sjef, varaordfører, daglig leder for Stiftelsen Vegaøyan verdensarv, daglig leder for Vega Verdensarvsenter AS og reiselivssjefen var til stede. Det ble besluttet å innhente juridisk bistand for å avgjøre hvordan kommunen skulle håndtere anbudskonkurransen videre, der Pacta advokatkontor AS konkluderte med at Vega kommune hadde to valg, etter forskriften:

  1. Avlyse konkurransen og enten avslutte prosjektet eller begynne på nytt med ny prosjektering i betydelig mindre omfang.

  2. Avlyse konkurransen og invitere entreprenørene til forhandling for å redusere kostnader.

Administrasjonen mener at kommunen har kommet for langt i prosessen for at det skal være aktuelt å avslutte prosjektet eller starte på nytt, og mente derfor at alternativ to var eneste farbare vei - altså å forhandle.

Satte konsulenter på saken

«Samtlige konsulenter ble satt i arbeid for å ta frem forslag på endringer/kutt som var kostnadsbesparende uten at vitale funksjoner eller areal ble tatt vekk. Teknisk sjef sammenstilte forslagene i en liste med 28 ulike forandringer som skulle utgjøre grunnlaget for forhandlingene», heter det i saksfremlegget.

Deretter ble det holdt et forhandlingsmøte med begge tilbydere på Brønnøy rådhus forrige mandag. Det ble gitt en endelig anbudsfrist til 2. desember, og etter å ha vurdert begge tilbudene var HENT AS prismessig mest gunstig, konkluderer administrasjonen.

Det er dette tilbudet som nå skal tas opp i kommunestyret torsdag.

Usikkerhet med MVA

Det skrives videre:

«Videre ønsker administrasjonen å presisere at det fortsatt ikke råder full klarhet om håndtering av merverdiavgift på investeringen. Uklarheten dreier seg om de kontorlokaler som evt vil bli utleid til bedrifter/organisasjoner som ikke driver avgiftspliktig virksomhet.

Det er jobbet mye med spørsmålet både fra kommunen sin side og fra brukeren sin side. Dette er også hovedårsaken til at omorganiseringen til et aksjeselskap er gjennomført.

Totalt utgjør usikkerheten på merverdiavgift ca 1,3 mill. Husleieavtalen må utformes slik at kapitalkostnad på endelig prosjektkostnad finansieres  gjennom husleie.»

Administrasjonen mener, alt i alt, at det foreligget beslutningsgrnnlag for å sette i gang byggeprosjektet.

«Alle moment og forutsetninger i tidligere vedtak anses ivaretatt både hva gjelder økonomi, fremdrift og innhold», heter det.