Tromsø får ikke jet-ambulansefly

Løsningen ble ansatt som for dyr.
Nyheter

Ambulanseflytjenesten skal ta i bruk ett jetfly i tjenesten i 2019, men ikke to, som foreslått. Det ble godkjent av direktørene i de fire regionale helseforetakene mandag.

Helse Nord hadde også et ønske om å innføre jettfly i Tromsø for å styrke beredskapen for Svalbard, men denne løsningen ble for dyr til å gjennomføre, skriver Luftambulansetjenesten ANS i en pressemelding.


Fra Gardermoen til hele landet

Det ene jetflyet skal stasjoneres på Gardermoen og erstatter det ene av de to kortbaneflyene som er stasjonert der. Resten av tjenesten skal drives med propelldrevne kortbanefly som i dag.

- Jetflyet er raskere, har lengre rekkevidde, tar mer last og har bedre plass innvendig enn dagens ambulansefly. Jetflyet på Gardermoen vil også kunne settes inn ved større hendelser andre steder i landet og styrker dermed den totale beredskapen. Jetfly fra Gardermoen vil i flytid kunne hente en pasient på Svalbard og fly til Tromsø like raskt som dagens ambulansefly fra Tromsø, skriver Luftambulansejenesten ANS.


Snarlig anbud

Ambulanseflytjenesten har i dag ni fly plassert på sju baser. Gardemoen (2) Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes.

Anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 sendes nå ut på anbud i løpet av en uke med endelig avgjørelse sommeren 2017. Kontrakten tegnes for seks år med mulighet til forlengelse til 2030.



Helse Nord snur i Luftambulanse-sak

Alta slipper å miste ett av sine to ambulansefly.

 

Døgnberedskapen skal opprettholdes

Ambulanseflyet i Brønnøysund skal ikke skjæres ned fra 2019.

 

Bedret Svalbard-beredskap kan gi kutt i Brønnøysund

Ett av fem forslag fra Luftambulansetjenesten gir kun dagberedskap her.