Widerøe vant som kjent alle anbudsrutene i Nord-Norge. Anbudet var basert på de nye kravene, hvor Samferdselsdepartementet gikk over fra å måle antall flyseter ukentlig til å måle per år.

Færre flyginger i helgen

Når ukene ganges opp til år ble det i anbudet krevd 12,3 prosent færre flyseter mellom Bodø og Brønnøysund og 3 prosent flere mellom Brønnøysund og Trondheim.

Ruteplanen Widerøe har delt med BAnett viser følgende frekvens fra 1. april neste år:

* Bodø - Brønnøysund, tolv ukentlige avganger

* Brønnøysund - Bodø, tretten ukentlige avganger

* Oslo - Brønnøysund, fem ukentlige rundturer (mandag, onsdag, torsdag, fredag, søndag)

* Trondheim - Brønnøysund, 22 ukentlige avganger

* Brønnøysund - Trondheim, 21 ukentlige avganger.

Færre avganger

Ruteplanen gir Brønnøysund færre flyginger enn i dag. Sammenlignet med dagens tilbud blir endringen på hverdager slik:

Brønnøysund - Trondheim: Fra fem daglige rundturer til fire

Brønnøysund - Bodø: Fra fire daglige rundturer (med mellomlandinger) til to avganger til Bodø mandag - torsdag og tre fredag samt to daglige avganger Bodø-Brønnøysund.

I helgen senket departementet kravet fra totalt fire rundflyginger mellom Trondheim og Brønnøysund til tre - og slik ble det. Og mellom Bodø og Brønnøysund blir det én rundtur lørdag og én søndag. I dag er rutetilbudet mellom Brønnøysund og Bodø i helgen to daglige rundturer (med mellomlanding), pluss én ankomst til på lørdag.

Slipper å dele med Sandnessjøen

Informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe bekrefter at frekvensen er redusert i forhold til dagens tilbud, men sier ruteplanen er i tråd med, og over, minstekravet departementet stilte.

- Krav om kapasitet er nå på årsbasis. Så når du ser at frekvensen reduseres, så gir det oss likevel en fleksibilitet til å kunne øke kapasiteten når etterspørselen er eller forventes økt, framhever hun.

Solli påpeker også at Widerøe innfører Dash8 300-fly på Brønnøysund-rutene. Det har 50 seter - mot 39 i dagens Dash8 100-fly. Solli påpeker også at rutene til Bodø og Trondheim fra april går direkte - uten mellomlandinger.

- Anbudskravet er basert på lokale krav. For eksempel imøtekommer vi slik at morgenflyet Brønnøysund - Bodø er i Bodø før klokken 10.00. I tillegg til anbudsrutene som nå er tilgjengelig i booking viderefører vi direkteruten til/fra Oslo. Vi ser at mange skal videre fra henholdsvis Bodø og Trondheim, og dette har dannet grunnlaget til direkteruten. Her følger vi nøye med på etterspørselen og vurderer fortløpende eventuelle økninger på frekvens, sier Solli.

Hun framhever også at kapasiteten blir høyere når Brønnøysund-rutene blir uten mellomlandinger.

- I dag går mange av rutene i såkalt trekant slik at flere av destinasjonene deler på ett og samme fly.  Fra 1. april vil hver destinasjon disponere hele flyet uten å måtte dele med "naboen".