Først litt bakgrunn. 8. desember i fjor vedtok alle fem kommunestyrene på Sør-Helgeland enstemmig (!) å gå videre med en risikabel, helt ny og uprøvd (i Norge) løsning på kommunereform-utfordringen alle norske kommuner har fått fra kommunalminister Jan Tore Sanner.

Nytt alternativ

Statsråden vil redusere antall norske kommuner kraftig. Et ekspertutvalg har slått fast at framtidens norske kommuner bør ha minst 10.000-15.000 innbyggere. Sanner oppfordrer derfor til sammenslåing over det ganske land, og sukrer pillen med et heftig engangstilskudd på flere titalls millioner til de som velger sammenslåing. Kommuner som frivillig vil slå seg sammen med andre får også fryst alle fordelaktige frie inntekter de har fra staten i dag over en 15-årsperiode. Statsråden har også et ris bak speilet, i form av det nye inntektssystemet for kommunene som nå utarbeides for politisk behandling i stortinget. Der kan småkommunene vente seg svært tøffe tider, hvis man skal dømme etter Sanners uttalelser i senere tid.

8. desember i fjor vedtok alle kommunene på Sør-Helgeland å sende Sanners tilbud i retur, og i stedet gå for en helt annen løsning. De fire småkommunene Bindal, Vega, Vevelstad og Sømna ønsker ikke sammenslåing, mens Brønnøy da blir stående uten mulige partnere uansett hva politikerne der ønsker. I stedet for å si "ja" eller "nei" til sammenslåing så har de fem kommunene på Sør-Helgeland derfor begynt arbeidet med å lage et tett interkommunalt samarbeid, der alle beholder sine egne kommuner. En såkalt kommuneblokk. Der vil de samle alle tjenesteområdene, som landbruk, oppvekst, helse og omsorg og annet, i større og mer robuste områder som leverer tjenester til alle fem kommunene. På toppen er det foreslått et regionstyre, med representasjon fra alle fem kommunene. Dette rådet skal - til forskjell fra dagens regionråd - ha reell makt og mandat fra de respektive kommunestyrene, for å uttale seg i saker der Sør-Helgeland trenger gjennomslagskraft eksempelvis mot fylke, stat, stor-konserner og direktorater. Alt dette er gjort etter råd fra kommuneekspert Geir Vinsand. Målet og håpet fra politikere og rådmenn er at kommuneblokk-samarbeidet skal bli godkjent som et fullverdig alternativ til sammenslåing, og at dette dermed skal gi uttelling økonomisk.

Frist 31. mai

Siden 8. desember har de fem rådmennene i regionen jobbet på spreng i et rådmannsutvalg for å lage en plan for å gjennomføre et slikt samarbeid i praksis. Altså, de lager en oppskrift på en kommuneblokk på Sør-Helgeland. Før møtet på tirsdag, hadde alle politikerne fått et utkast til en intensjonsavtale mellom de fem kommunene på Sør-Helgeland. Denne skisserer hvordan en permanent kommuneblokk kan bli. Samlingen på tirsdag, der alle fem formannskapene var til stede, skulle være et arbeidsmøte der politikerne skulle gi rådmannsutvalget en del signaler om veien videre. Frist for å svare Kommunaldepartementet (KMD) er 1. juli. Neste felles kommunestyremøte, der dette svaret eventuelt skal bankes igjennom av alle politikerne på Sør-Helgeland i fellesskap, er 31. mai. Det gjenstår altså reelt sett fem-seks uker å utarbeide prosjektet på.

Lenke: Her kan du se hele utkastet til intensjonsavtale som ble utarbeidet av rådmannsutvalget før møtet

Engasjert orientering

Tirsdag skulle derfor politikerne først bli engasjert og motivert av gode og informative innlegg, for så å gi rådmennene sine signaler og innspill til den videre prosess. Første orientering kom fra kommuneekspert Geir Vinsand, som fastslo at kommunene på Sør-Helgeland er enige om nesten alt og at Sør-Helgeland er både en solid og naturlig region for en kommuneblokk. Deretter fikk politikerne høre noe om mulige økonomiske konsekvenser fra tidligere KS-økonom Børre Stolp. Dette er et område som har bekymret mange lokalpolitikere. Stolp har 40 års erfaring med kommuneøkonomi og statlig fordeling til kommunene, men økonomieksperten måtte likevel innrømme at han ikke kan si noe som helst med sikkerhet om hvilke konsekvenser den kommende stortingsbehandlingen av det nye inntektssystemet vil få for regionen.

– Vi vet ikke en gang hva som er plan A for inntektssystemet. Vi vet ikke hva som kommer i kommuneproposisjonen nå i mai, og vi vet ikke om det blir svikt i inntektssystemet for Nordland. Ingen tør å si det i alle fall. Det som er mest ille er at vi kanskje først langt ute i juli måned vet hva inntektssystemet blir. Egentlig er det statsbudsjettet til høsten som vil legge føringene. Det har ganske mye å si for strukturdebatten, men vi vet altså ingenting om hvordan verden ser ut i 2017 før vi er noen måneder unna, sa Stolp.

Kjør debatt

Og vær så god, politikere: Kom med signaler til videre arbeid, oppfordret brønnøyrådmann og leder av rådmannsutvalget Pål Trælvik. Ordfører Johnny Hanssen hadde klokelig valgt å utvide debatt-delen av møtet betraktelig. Denne tiden ble det ikke uventet behov for i debatten som fulgte.

Ordfører Andre Møller fra Vega var førstemann ut på talerstolen. Møller gjorde det raskt klart at han ikke er bekymret verken for Sanners trusler om økonomisvikt eller bortfall av sammenslåings-sukkerpiller.

– Vi må ta tilbake makten til kommunene. Jeg opplever i dag at det er direktoratene som styrer utviklingen i Norge. De vokser med mange tusen ansatte. Realiteten er at vi i dag er 18 ordførere på Helgeland som reiser til fylket og staten og maser om de samme pengene til utvikling. Da jeg begynte i 2007 som ordfører begynte vi med å lage en kommuneplan med fire satsingsområder for å sikre vekst på Vega. Men da vi hadde fordelt de 109 millionene vi hadde til områdene, så var det 0 kroner igjen til å drive utvikling. Alt var bundet til lovpålagte oppgaver. Det var ingenting igjen å drive politikk for. Det er ikke artig. Hva er vitsen med å være politiker da. Jeg er politiker i 100 prosent stilling, av dette bruker jeg 20 prosent til å lede kommunestyret og reise litt, og så bruker jeg 80 prosent av tiden på å få tak i offentlige penger som jeg kan bruke til utvikling. Vi må tenke nytt og gjøre en endring. Jeg tror ikke tiden er inne for sammenslåing, vi er ikke klar for det. Vi må beholde lokal styring, og fordele penger til offentlige tjenester som rådmennene får ansvaret for å drifte. De kan melde tilbake én gang i året, ved årsmelding og regnskap. Vi som politikere setter målene, og hvis det er avvik så vil jeg vite om det. Annet enn det, så vil jeg ikke vite av offentlig tjenesteproduksjon. Jeg vil drive med utvikling, så nå må vi bare bli enige om hvordan vi skal gjøre det i lag her på Sør-Helgeland, sa Møller.

Han fikk deretter full støtte for sine synspunkter både fra vevelstadordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen og bindalsordfører Britt Helstad. Andreassen ville ha folk til å delta på dagens folkemøte om kommunereform, for å skape engasjement. Helstad ville ha støtte fra de øvrige kommunene på Sør-Helgeland til å få beholde øya Austra - som Nærøy har sagt at de vil overta, og der 10 prosent av Bindals befolkning er bosatt.

Første skjær i sjøen

Men så tok plutselig debatten en helt annen retning. Formannskapsmedlem Paul Birger Torgnes fra Brønnøy fikk temperaturen opp noen grader i salen med sitt innlegg.

– Jeg er enig med punkt én i det som står i intensjonsavtale-utkastet, der hovedårsakene til at vi er i denne situasjonen er trukket opp. Men jeg har noen kritiske merknader. Det ene er det demokratiske underskuddet som ligger i et slikt regionalt samarbeid. Jeg hører nå noe om at det skal være tre representanter fra hver kommune i et regionstyre. Det betyr at hver vevelstad-representant har 166 innbyggere i ryggen, og hver representant fra Brønnøy har 2.600 innbyggere i ryggen. Jeg kan ikke tenke meg til at Brønnøy går med på det. Der må vi få demokratisk likhet. Jeg tror faktisk heller ikke departementet vil godta dette vi nå planlegger. Jeg fikk tilbakemelding i går om at dette vil man ikke få godkjent. Jeg føler det blir gambling for oss, med kun ett alternativ. Jeg føler at vi bør finne et reelt alternativ også. Jeg forstår det slik at det er de i salen som vil fremme et alternativt forslag. Jeg vil støtte dette. Jeg ber innstendig om at forslaget som kommer, blir etterkommet, slik at vi har et reelt alternativ den 31. mai, sa Torgnes.

Torgnes viste i sitt innlegg til et hypotetisk forslag som konsulent Geir Vinsand hadde slengt ut i sitt foredrag, om at et regionstyre på Sør-Helgeland kunne eksempelvis ha bestått av tre kommunestyrepolitikere fra hver kommune. Og vips så ble det en heftig diskusjon om demokratiske prinsipper: skal kjøttvekta rå, eller skal kommunene være likeverdige partnere?

Svar på tiltale

Torgnes' innlegg avstedkom en umiddelbar replikk fra vegaordfører Møller.

– Det jeg synes er litt skremmende her er det Torgnes drar fram om kjøttvekt. Vi er i utgangspunktet likeverdige parter. Stemmer i et regionstyre skal ikke være basert på innbyggertall. Vi har et selskap på Helgeland, Helgeland Kraft, som omsetter for over en milliard. Jeg sitter i styret der. Hadde det vært basert på kjøttvekt, så hadde Rana hatt 4-5 medlemmer av de ti totalt. Drar vi opp denne debatten nå, så får vi ikke til dette. Vi må være likeverdige parter, ellers får vi ikke til et samarbeid, fastslo Møller.

Torgnes gikk deretter opp igjen og fastholdt sitt synspunkt om at det ikke var rettferdig at Brønnøy skulle ha 60 prosent av utgiftene og innbyggerne i partnerskapet, og 20 prosent av stemmene. Rådmann og møteleder Pål Trælvik følte deretter behov for å roe gemyttene noe.

– Når rådmennene har jobbet med samme problemstilling, så har vi lagt to ting til grunn: Likeverdighet, og det at vi skal desentralisere det vi kan og sentralisere det vi må. Matz Sandmann sa følgende om kommunereform: Skal man få til noe som ligner på noe, så må storebror oppføre seg som storebror, sa Trælvik.

Galgenhumor

Formannskapsmedlem Harald Axelsen fra Vevelstad fulgte opp med dagens mest humoristiske innlegg.

— Da kommunestyrene var samlet sist i desember, så var vi i et prektig bygg som fylkeskommunen har bygd. Den videregående skole. Det var flott. Så leser jeg i dag, at vi var kommet så langt ned. Vi har så flott skole, vi burde jo ligget øverst. På resultater så ligger vi langt nede. Det er noe å gripe fatt i. Det er også interessant dette som ble lagt fram i dag. Jeg har kritisert regionrådet, jeg har ikke forstått hva de holder på med. Nå skal det lages et regionstyre. Jeg har regnet i hodet at det ble 15 medlemmer, pluss fem rådmenn og sekretariat. Hva er de villig til å gi fra seg til det der organet. Jeg har ikke tro på det ennå. Ting kan vel kanskje endre seg, men jeg tror også at man kunne lagt seg på - i børjan - på et ikke så ambisiøst opplegg. Vi trenger kanskje ikke tre representanter fra Vevelstad. Vi har Kari Anne, hun er flink og kan representere oss, uten at jeg skal reise med henne og kaste bort tiden deres. Han Sanner, han er ikke så dum. Han har lagt ut noen penger. Får vi ikke de pengene på denne modellen? Kan dere ordne det slik at vi får ut noe? Lykke til der, forresten, sa Axelsen.

Inviterte til giftemål

Så var tiden kommet for å snu hele prosessen på hodet igjen. Denne gangen ved formannskapsmedlem fra Brønnøy Per Martin Orvik, som ville tale storebrors sak.

- Jeg mener vi tar sjumilssteg over noen viktige prinsipper. Vi jobber sammen med mye allerede, og vil gjøre det framover uavhengig av hvordan det blir. Det som er viktig når vi skal vurdere regionstyre eller annen modellering er å først vurdere kommunesammenslåing. Alle eller noen, kanskje bare to. Vi må ta hensyn til ønskene fra innbyggerne. Uansett hva vi gjør, så må vi ta stilling til oppgaven vi har fått fra Kommunaldepartementet. Vi må si "ja" eller "nei". Vi kan godt ha en plan B. Men det jeg oppfatter nå er at vi har en plan A som egentlig er en plan B. Jeg støtter det Paul Birger sier, og det er riktig at vi har et annet forslag. Vi kan godt ha en plan B, men oppgave og plan A bør være å ta stilling til oppgaven fra KMD. Vi har laget et forslag i formannskapet i Brønnøy, som jeg ber dere ta opp til behandling. Dette er faktisk politisk forankret, til forskjell fra det vi fikk før møtet. Rådmennene har gjort et bra arbeid, men vi må ha et reelt alternativ. Det er i fem punkt, og første punkt er likelydende alternativet til rådmannsutvalget, sa Orvik, og ramset opp de fire nye punktene.

Disse punktene var radikalt forskjellige fra forslaget fra rådmannsutvalget. Punkt to sier blant annet at Brønnøy kommune inviterer alle nabokommuner til sammenslåing. Det oppfordres til bruk av folkeavstemninger, og at arbeidet bør skje parallelt med utredning av permanent kommuneblokk.

I punkt fem ber forslagsstillerne fra Brønnøy om at det til felles kommunestyremøte 31. mai legges fram en oppstilling over økonomisk effekt de neste 15 årene for dagens kommunestruktur, permanent kommuneblokk i regionen og for en eventuell ny kommunestruktur for de som ønsker dette.

Lenke: Her kan du se hele utkastet til intensjonsavtale som ble utarbeidet av rådmannsutvalget før møtet

Lenke: Her kan du se hele forslaget fra Orvik og flertallet i Brønnøy formannskap.

Og mens formannskapsmedlemmer fra de øvrige fire kommunene gapte i overraskelse, fortsatte Orvik:

– Vi vil at dere som er formannskapsmedlemmer vurderer dette. Vi må ha en farbar vei framover. Det vi har fått i dag, er ikke et svar på det vi har fått i oppgave fra KMD. Jeg anser det materialet som vi har fått tilsendt som en plan B, hvis vi feiler i oppgaven vi har fått fra KMD. Når det gjelder en eventuell fordeling i et regionstyre så er det like vanskelig å akseptere likestilling for meg, som det kan være for Vega eller en annen kommune som ikke er Brønnøy å akseptere et krav om demokratisk fordeling etter innbyggertall, sa Orvik.

Forlatt ved alteret

Ikke uventet hadde det dukket opp en rekke fingre og spørsmål om replikk fra en hel hærskare med representanter fra de fire minste kommunene på Sør-Helgeland i løpet av Orviks innlegg. Varaordfører Gunder Strømberg fra Sømna fikk si nei til Brønnøys invitasjon først.

– Den henvendelsen som Brønnøy formannskap kommer med nå burde kommet for to år siden tenker jeg. Vi har gjort denne jobben i forkant. Jeg tror verken vi politikere eller befolkingen er klar over, eller har nok informasjon, til å ta et ordentlig standpunkt om sammenslåing. For min del, for nå skal jeg ikke snakke for alle i Sømna, så er dette løpet kjørt for lenge siden i den prosessen vi er i nå. Vi diskuterer ikke kommunesammenslåing, vi er interessert i å se hva rådmennene kan få til før utgangen av mai, sa Strømberg, med høy, tydelig og engasjert røst.

Vega-ordfører Møller fulgte på:

– Det samme gjelder for Vega. Vi har hatt en diskusjon om sammenslåing. Flertallet sier nei til sammenslåing. Dette er rart fra Brønnøy. Vi har hatt gode diskusjoner og tydelige signal om at vi vil ha bedre interkommunalt samarbeid. Skal vi starte på nytt igjen, så ramler arbeidet. Det er helt sikkert. Vi har ikke tid heller. Vi skal utrede et nullalternativ, og et interkommunalt samarbeid. Dette synes jeg ikke var bra, tordnet Møller.

Deretter gikk Johnny Hanssen, Per Martin Orvik og Paul Birger Torgnes på talerstolen for å forsvare forespørselen fra Brønnøy formannskap. Vega-ordføreren lot seg ikke rokke av dette, og la bort alle forsøk på forsiktig pedagogikk når han redegjorde på nytt for Vegas standpunkt.

— Med all respekt så må Brønnøy gjerne stemme om kommunesammenslåing. Men hvilke alternativer skal dere utrede? Skal dere bruke kommuner som ikke vil være med i lag med dere når dere lager alternativer? Jeg synes dere bør ta de signalene dere får, og bruke tiden på å utrede en kommuneblokk. Vi vil ikke være sammen med dere. Ikke Sømna heller. Kanskje om ti år, men vi må starte en plass, og det er nettopp dette rådmennene har utredet. Jeg foreslår at dere blir med på dette, sa Andre Møller.

Man trengte ikke å være spesialist på kroppsspråk for å se at Møller var lite tilfreds med retningen debatten hadde tatt.

- Dette ble litt rart

Steinar Westerberg fra Sømna formannskap gjorde et forsøk på å få debatten inn på sitt opprinnelige spor.

– Dette ble litt rart. Jeg har tenkt som så at vi på Sør-Helgeland har gjort det vi har blitt bedt om å ikke gjøre. Vi har sett på et alternativ og har fått det lagt fram i dag. Det er ikke et alternativ å slå sammen. Fylkesmannen har sagt tidligere at vi er på villspor. Men vi har bevisst bestemt oss for å være på villspor sammen. Geir Vinsand har tro på oss, og jeg har også det. Da må vi ha tro på den flotte regionen vår. Jeg skal ikke si så mye om forslaget fra Brønnøy, jeg ble litt paff. Jeg tenkte det var enighet om at vi skulle gå den gale veien, ifølge fylkesmannen, sammen. Jeg tror vi må være samlet hvis vi skal gjøre dette, sa Westerberg.

Varaordfører Torstein Moe i Brønnøy gikk så på talerstolen og uttalte skepsis både til et eventuelt regionstyre og til den hypotetiske fordelingen som ble nevnt av Vinsand.

Kjør på eller stopp

Gunder Strømberg tok en ny runde på talerstolen, og oppsummerte sitt syn på hvilke muligheter regionen samlet har nå.

– Enten si kjør på videre for full musikk, eller så må vi bare stoppe. For meg er det enkelt: kjør på. Jeg blir skeptisk og skrekkslagen nå. Hvis Brønnøy har behov for å synliggjøre at de vil slå seg sammen for fylkesmannen og Stortinget, så kan dere gjøre det selv, veldig enkelt. Dere har fire krystallklare kommunestyrer rundt dere som har sagt nei. Brønnøy må bestemme seg, skal dere være med eller skal vi fire andre være alene, og prøve oss alene. Dere må bestemme dere, vi kan ikke vente på dette. Jeg håper at vi sier til rådmannsutvalget at de må jobbe overtid og få dette så godt som mulig før vi møtes i slutten av mai, sa Strømberg.

Formannskapsmedlem Siv Aglen fra Brønnøy sa at hun generelt var skeptisk til en kommuneblokk, og effektiviseringspotensialet der.

– Det vi må si er at når vi kommer til 31. mai så må vi ha et forslag som også Brønnøy kommune kan godta. Det vi prøver å signalisere er at det vi har fått på epost fra rådmennene - om et regionstyre - det går kanskje ikke igjennom. Jeg synes da det er realt, når det blir bedt om politiske føringer, at vi gir det. Jeg synes vi må få lov til å si det vi mener, uten at vi dermed får veldig mye pepper for det, sa Aglen.

Rørende enig

Leif Edvardsen fra Sømna sørget for nok et galgenhumoristisk latterbrøl i salen da han gikk opp på talerstolen.

– Tenk at jeg måtte dra til Brønnøysund for å bli så steike enig med deg Gunder. Nå er vi helt enige, og det er kjempebra. Jeg synes det gode arbeidet som er gjort så langt har fått et skudd for baugen i løpet av denne dagen. Det synes jeg er trist, sa Edvardsen, med tydelig henvisning til forslaget fra flertallet i formannskapet i Brønnøy.

Varaordfører Tor Arne Aune fra Bindal ville heller ikke at det skulle være noen tvil om hans svar på invitasjonen fra Brønnøy.

– Jeg har ikke kommet hit for å diskutere kommunesammenslåing. Det trodde jeg vi var ferdige med i desember. Dette har sporet av. Hvis Brønnøy ønsker det, så må de gjerne utrede dette. Men jeg er ikke her for å snakke om dette. Det er snakk om plan A eller B. For oss er det kun snakk om plan A, og det er den vi har vedtatt. Jeg er usikker på hva jeg skal ta med meg hjem nå. Jeg synes synd på rådmennene våre, hvis de skal oppsummere dette. Jeg frykter for at dette renner ut i sanda, hvis vi ikke greier å samle oss nå. Innstillingen min da jeg kom hit, var at vi skal bare kjøre på. Vi har sagt A, da må vi si B. Det er ikke noe sprengstoff som har kommet fram i dag, sa Aune.

Blåste retrett

Per Martin Orvik, som ved innledningen hadde lansert Brønnøys alternative forslag som noe de øvrige formannskapsmedlemmene burde ta opp til behandling, valgte mot slutten av debatten å moderere sitt synspunkt noe.

– Det som ble lagt frem i stad var et forslag som kan vurderes. Ikke et alternativ til votering. Vi signaliserer at vi fortsatt inviterer, etter å ha fått et bedre faktagrunnlag, til sammenslåing. Det kan hende man på sikt kan komme dit. Det er uansett viktig for Brønnøy å signalisere at vi inviterer til sammenslåing for de som ønsker det, når de ønsker det. Konklusjonen er at det er lite ønskelig. Jeg hører flere som sier peis på. Brønnøy formannskap sier ja, men vi må ta høyde for noen ting. Så får folk som mener vi har distrahert ha oss unnskyldt. Jeg mener oppriktig at vi kunne hatt et parallelt spor. Vi trenger ikke fortsette det nå. For meg, som formannskapspolitiker, er det viktig å si at invitasjonen står der, sa Orvik.

Ordfører Andrine Solli Oppegård fra Sømna oppsummerte sitt synspunkt slik:

- Jeg synes vi skal gi rådmennene en "go" på alle seks punktene de har skissert, og så går vi hjem og leser brevene fra Brønnøy.

Møteleder Pål Trælvik fikk til slutt jobben med å oppsummere signalene fra politikerne.

– Det er gjort et formidabelt arbeid i rådmannsutvalget for landbruksområdet allerede. Vi er på vandring mot noe som kan bli enda hvassere enn i dag. Jeg vet vi får til det samme på opplæring, oppvekst skole, næring, helse, omsorg og ganske mange områder som vi er kapable på i dette bortgjemte lille området. Vi har ambisjoner om å bli et eksempel til etterfølgelse, og det er jeg helt sikker på at vi greier. Rådmennene ser framover at det er skremmende framover i tid. Vi kan bare løse det i fellesskap. Vi tør, og jeg tror det er helt avgjørende at dere politikere tør å ta tilbake noe av den makta dere må ha, sa Trælvik.

Under onsdagens formannskapsmøte i Brønnøy beklaget Per Martin Orvik personlig overfor rådmann Pål Trælvik for at Trælvik ikke var orientert på forhånd om flertallet i formannskapets alternative forslag til fellesmøtet tirsdag.