Det skriver Luftambulansetjenesten i en pressemelding.

I dag flyr det ni ambulansefly i Norge, med base i blant annet Brønnøysund, samt fra Gardermoen, Ålesund, Bodø, Tromsø, Alta og Kirkenes.

Luftambulansetjenesten flyr i dag fly av typne Beech 200, som alltid flys av to flyvere, og en flysykepleier. Noen ganger med en anestesilege.

Hvordan Norges nye ambulansefly skal se ut, hvor fort og hvor langt de skal fly, hvor de skal lande og hvor store de skal være, er spørsmålene som skal besvares i en dialogkonferanse hos Luftambulansetjenestens lokaler i Bodø tirsdag.

Ser på større fly

Fire selskaper, Lufttransport FW AS - SAAB AB - Scandinavian Air Ambulance AB og Sundt Air AS, skal være med å drøfte krav og mulige løsninger før anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 til 2030.

De regionale helseforetakene eier Luftambulansetjenesten, og de vurderer en bedre beredskap for Svalbard og et bedre tilbud for pasienter som trenger avansert og plasskrevende utstyr. Derfor utredes derfor større fly med lengre rekkevidde, høyere fart og større nyttelast.

Små i første omgang

Likevel blir det sannsynligvis fly av en mindre type som i dag som blir del av den neste kontrakten, slik at de kan brukes på kortbanenettet, der rullebanene er ned mot 799 meter. Samtidig må de ha lang nok rekkevidde til å betjene Svalbard.

Årlig flyr Luftambulansetjenesten rundt 20.000 pasienter, halvparten med fly, og halvparten med helikopter.

Avtalen som er i kraft nå startet i 2009, og løper ut 30. juni 2019. Derfor skal den nye avtalen være på plass i juli 2017.

Slik er plassen inne i dagens ambulansefly, av typen Beech 200. På sikt utredes større fly, med bedre kabinplass, men det ligger langt frem i tid. Pressefoto: Øystein Eugene Hermstad