I en pressemelding opplyser Torghatten Trafikkselskap at den nye ferjen til Tjøtta-Forvik-sambandet blir verdens første biodiesel plug-in hybrid. Ferjen får nå installert batteripakke og renseanlegg for miljøgasser, og motorene kan utnyttes bedre.
– Vi ønsker å være et miljøvennlig, framoverlent og nytenkende transportselskap, sier TTS-direktør Stein Andre Herigstad-Olsen.
– Vi gjør dette på eget initiativ, uten krav fra myndighetene, og i tett dialog med Nordland fylkeskommune, understreker direktøren.
Nyinvesteringen vil gi en heftig miljøgevinst. Utslippene av CO2 reduseres med 60 prosent, samtidig som drivstofforbruket går ned med 20 prosent. I tillegg slippes det ut 85 prosent mindre NOx (nitrogenoksider).
NOx-fondet støtter TTS
Torghatten Trafikkselskap har fått støtte fra NOx-fondet til nyinvesteringen. Daglig leder i fondet, Tommy Johnsen, sier de er glade for å ha bidratt til et slikt viktig tiltak.
- Med innovativ kombinasjon av tekniske løsninger som batterihybrid og eksosrensing, kan slike ferger oppnå høy investeringsstøtte fra NOx-fondet. Vi håper å se flere slike prosjekter fremover, sier Tommy Johnsen.
Morgendagens teknologi
Ferga skal bygges av Fiskerstrand Verft AS på Sunnmøre og administrerende direktør Rolf Fiskerstrand sier at det er givende å få være med på et nyskapende prosjekt som møter framtidas utslippskrav.
- Vi er glade for at Torghatten Trafikkselskap satser på denne løsningen, der vi i Fiskerstrand i felleskap med rederi og designer får utvikle og bygge et fartøy med morgendagens teknologi.
Beundringsverdig
Den nye ferga er utviklet av Multi Maritime i Førde i samarbeid med Torghatten Trafikkselskap.
– Vi er svært glade for å få samarbeide tett med et rederi som viser sterk vilje til å ta i bruk framtidsrettede og innovative løsninger. At Torghatten Trafikkselskap tar i bruk lavutslippsteknologi, uten at anbudet krever det, er rett og slett beundringsverdig, sier direktør Gjermund Johannessen i Multi Maritime.
Ferjen Torghatten Trafikkselskap nå bygger, vil ved å øke batterikapasiteten også kunne tilfredsstille fremtidige krav til nullutslippsteknologi som hel-elektrisk batteriferge, understreker han.
Ønsker ferga velkommen
Også fylkesråd for samferdsel i Nordland, Willfred Nordlund (SP) er glad for at Torghatten Trafikkselskap tar i bruk framtidsrettede og innovative løsninger på den nye ferga.
- Selskapet ligger i forkant av utviklingen og er de første i Norge som tar i bruk denne type teknologi. Vi ønsker ferjen velkommen når den kommer neste vår, sier fylkesråden.
Den nye ferga skal inn i sambandet Tjøtta – Forvik fra våren 2017. Den bygges værtett, med plass til i alt 60 biler: 50 biler på hoveddekk og ytterligere 10 på en hengedekksløsning. Ferjen kan frakte 6 fullastede vogntog.