Takk til Ann Kristin Sletvold (Ap) for svar på min kritikk av fylkesrådets valgløfter. Sletvold mener kritikken min er surmaga, og hun utfordrer meg på hva Venstres politikk er. Det svarer jeg mer enn gjerne på.

Venstre vil halvere prisen på hurtigbåt. Når AP og fylkesrådet fremmer sitt forslag om en reduksjon på 25 prosent, har vi god tro på at fylkestinget kommer til å høyne budet og senke prisen med 50 prosent. Både Høyre og Venstre har dette i sine programmer, og det er gode sjanser for flertall for dette allerede før valget – dersom Arbeiderpartiet blir med.

Men det hjelper vel lite at prisen er lav om båten ikke går. Derfor vil vi også sikre samordning og videreutvikling av nettet av hurtigbåter og ferger og et godt samarbeid med havner og omlastingsterminaler. Vi vil videreføre kystgodsruter i samråd med lokalt næringsliv og sikre prinsippet om at lokalbefolkning og lokalt næringsliv skal prioriteres når båtrutene fastsettes.

Sletvold viser til at Venstre satt i regjering. Noe av det viktigste vi gjorde der, var å sette fart på omleggingen til grønn skipstrafikk. Grønne ferger rulles nå ut der hvor Nordland fylke ikke styrer tilbudet: På Vestlandet og over Vestfjorden. Mens AP og fylkesrådet i Nordland fremdeles lyser ut fossile anbud på dieselferger, har resten av kysten satt fulle seil mot fornybarsamfunnet.

Jeg kan være enig med Sletvold i at det er mye bedre å snakke fram egen politikk enn å snakke ned andres. Men når det gjelder AP og fylkesrådets styring av båtruter og priser de siste årene, er det vanskelig å komme forbi at tilbudet er tatt ned mens prisene har gått opp. Når de da gjør helomvending tre skarve måneder før det er valg, er det grunn til å minne velgerne om at dette burde kommet før – og vise frem alternativene som finnes før man går til urnene i Nordland.

Ida Gudding Johnsen, Nordland Venstre.