Først og fremst vil vi takke Brønnøysunds Avis for at de omtaler lærerstreiken og mangel på kvalifiserte lærere i vår region. Vi er veldig glade for at vår lokalavis lager en sak om dette! Dernest vil vi takke oppvekstsjefen for at han offentlig deler bekymringen rundt manglende rekruttering til læreryrket og stor lekkasje av kvalifiserte lærere til andre yrker.

Det som kanskje ikke kom godt nok fram i artikkelen, var at tallmaterialet som ble brukt for å vise mangelen på kvalifiserte lærere på Sør-Helgeland, ikke er tall for inneværende skoleår. Dessverre har oppvekstsjefen helt rett i sin uttalelse om at det har blitt enda vanskeligere å rekruttere kvalifiserte lærere dette skoleåret, samtidig som det er flere lærere som velger å gå over til andre yrker. Utdannede lærere er ønsket kompetanse til mange yrker, og blant andre Brønnøysundregistrene rekrutterer mange lærere fra vår krets.

Vi har ikke tilgang til offisielle tall på hvor mange som er ansatt midlertidig som lærer uten godkjent utdanning i Brønnøyskolen inneværende skoleår, men vi anslår at det kan dreie seg om omtrent 15 stillinger til sammen i de fire grunnskolene i Brønnøy, hvorav flere er pålagt kontaktlæreransvar og har også ansvar for spesialundervisning. Arbeidsgiver er klar over denne situasjonen, men er foreldrene kjent med dette?

Det sier seg selv at det er all grunn til bekymring. At ikke KS, vår arbeidsgiver, deler denne bekymringen, er mildt sagt forunderlig. Samtidig vet vi at under halvparten av studieplassene til lærerutdanningen i Nordland er fylt opp, og det er synkende søkertall til lærerutdanningen for tredje år på rad.

Lærere har (som alle andre yrkesutøvere) fravær fra jobben grunnet sykdom, permisjoner, møter, kursvirksomhet og lignende. Om det da i det hele tatt blir satt inn vikar, så utføres også dette i stor grad av innleid personell uten lærerutdanning. SSB har undersøkt hvor stor andel av undervisningen som blir utført av lærere uten godkjent utdanning. Dette gjør de ved å sjekke kompetansen til de som underviser i grunnskole og videregående skole en gitt uke i begynnelsen av november. De har kommet fram til at nær én av fem som utfører undervisningsoppdrag i norske klasserom ikke har godkjent lærerkompetanse.

Så må vi få understreke at Utdanningsforbundet Brønnøy ikke er ute etter å henge ut de uten lærerutdanning som påtar seg midlertidige stillinger eller vikaroppdrag. Vi er fullstendig avhengige av dem for å få kabelen til å gå opp på skolene. De fortjener en stor takk. Men vi er ute etter å få vår arbeidsgiver til å jobbe sammen med oss, og ikke mot oss, i å få utøve vårt samfunnsoppdrag etter Utdanningsdirektoratets retningslinjer. Det er ikke Utdanningsforbundet som har bestemt hvilke krav som skal stilles for å bli kvalifisert som lærer. Det er krav til kompetanse som er bestemt på grunnlag av forskning.Det er politisk bestemt at lærerutdanningen skal være en femårig masterutdanning. Selv om KS med Tor Arne Gangsø i spissen, personlig kan mene at alternative veier inn til læreryrket høres helt greit ut, så sier opplæringsloven noe annet. Der blir pedagogikk og fagdidaktikk verdsatt, ja til og med satt som en forutsetning for å utøve læreryrket. Og takk og pris for det!

Opplæringsloven er satt under press, og unntaksbestemmelsen som gir mulighet for midlertidig å ansette undervisningspersonell uten godkjent utdanning, er i ferd med å bli misbrukt. Derfor streiker vi!

Vi streiker også for mer lønn! Ikke fordi vi tror vi skal få mer enn andre grupper, ikke fordi vi tror vi skal ta igjen lønnsgapet til ansatte i privat sektor med samme utdanningsnivå. Ikke fordi vi mener frontfagsmodellen ikke skal gjelde oss. Men fordi vi flere år har hatt en dårligere lønnsutvikling enn andre grupper i kommunal sektor. En tendens som synes systematisk siden KS tok over arbeidsgiveransvaret for lærerne, og som beviselig har gitt undervisningspersonale en mindrelønnsutvikling for sjette lønnsoppgjør på rad. Vi streiker fordi vi ikke kan godta å bli nedprioritert lengre! Vi kan ikke godta det for vår yrkesprofesjons del og vi kan ikke godta det for elevene sin del.

For ja! Vi er bekymret for de elevene som under streiken ikke får den undervisningen de har krav på. Vi er bekymret for elevene som har vært gjennom en pandemi, og som har hatt store sosiale og faglige tap de siste årene. Det er nettopp derfor vi må si fra om at arbeidsgiverpolitikken som KS driver, vil forsterke tapene. Vi streiker for skolenes framtid!

At arbeidsgiver i et lønnsoppgjør er motpart i forhandlinger er helt legitimt, men når KS opptrer mer som en motstander i forhandlingene og viser både manglende evne og vilje til å ivareta og løse samfunnsoppdraget de er gitt fra de statlige myndighetene, er det helt nødvendig og avgjørende at politikerne kommer på banen.

Så da kjære politikere i Brønnøy, spør vi dere:

* Deler dere Utdanningsforbundet sin bekymring over at vi ikke klarer å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere i Brønnøyskolen?

* Hvilke tiltak mener dere må gjøres for å sikre at elevene våre får undervisning av kvalifiserte lærere i fortsettelsen?

Line Lyng Hansen, HTV Utdanningsforbundet Brønnøy

Merethe Paulsen Blomstervik, Lokallagsleder Utdanningsforbundet Brønnøy