Helgeland har alle forutsetninger for å kunne bli landets mest attraktive region. Men det krever at vi dyrker kjærligheten for hverandre og evner å løfte i flokk.

Over hele landet pågår det regionskamper. Kamper som i hovedsak dreier seg om arbeidsplasser, bosetting, helsetjenester, infrastruktur og samferdsel. Helgeland er intet unntak. Men skal vi som region klare å skape gode vekstforhold må vi heve oss over gammel historie, misunnelse og interne stridigheter. Skal merkevaren Helgeland styrkes krever det vi evner å utvikle en enhetlig opplevelse av regionen, hvor hvert sted har sin naturlige plass i synergi med de andre. Umulig tenker kanskje du? Nødvendig og spennende tenker vi.

Et godt lag handler om mer enn gode enkeltprestasjoner. Det handler om en god kampstrategi, om vilje til å spille hverandre gode og om å anerkjenne den jobben hver enkelt gjør på laget. Det er lett å tenke at Helgeland United kan lene seg på suksessen Mosjøen og Mo I Rana opplever for øyeblikket. Eller enda verre; det er fort gjort at resten av laget kan bli misunnelige på oppmerksomheten stjernespissene får. I stedet bør vi føle stolthet og forstå at målene som scores gjør at vi alle klatrer på tabellen.

Er du lei fotballmetaforer kan du heller tenke at Helgelands fremtidige styrke ligger i en sterk merkevare. Og merkevarer er summen av en rekke bestanddeler, som sammen skal skape attraktivitet. Dette krever at vi har et avklart forhold til hver enkelt bestanddel. At vi har en bevissthet knyttet til vår rolle verden, hvem vi er for hvem, å anerkjenne det unike ved hvert sted, men også hva som binder oss sammen. Det handler om å se et perspektiv som er større en Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen eller noen av de andre fantastiske stedene som utgjør regionen vår.

For en ting er hevet over enhver tvil. Fremtidens viktigste kamper står ikke mellom Mo i Rana og Mosjøen. Eller mellom Brønnøysund og Sandnessjøen. De vi konkurrerer mot er andre regioner som også gjør alt som står i sin makt for å gjøre seg attraktive overfor næringsliv, befolkning og turister. Regioner som allerede har kommet lenger enn oss, regioner som allerede har etablert gode samarbeidsmodeller og regioner som geografisk har større forutsetninger for å lykkes enn hva vi her langt i nord kanskje har.

Sett utenfra kan vi helgelendinger lett ses på som en gjeng sutrete, misunnelige kranglefanter. Og det kan vi i så fall takke oss selv for. Men helgelendingen er da virkelig ikke slik? Helgelendingen er klok, engasjert og entusiastisk. Og hen er raus og byr på seg selv. I tillegg er vi en region med fantastiske ressurser og et næringsliv som både vil og kan. La oss dyrke det. La oss bli flinkere til å se det beste i hverandre, fremsnakke og løfte som et lag. Selvsagt kan det virke urettferdig når noen får midler andre ikke får. Men på lang sikt må fokuset ligge hvordan disse og andre ting kan utnyttes slik at den skaper fordeler for hele regionen.

Hvorfor trenger vi å bygge merkevaren Helgeland spør du kanskje? Fordi sterke stedsmerkevarer er en forutsetning for økt næringslyst og bolyst. Som selvsagt også henger sammen. Merkevaren Helgeland er allerede sterk. Sterkere enn hvert sted som til sammen utgjør den. Det er dette vi må videreforedle. Det er dette som på lang sikt vil kunne gjøre oss til en av de mest attraktive regionene i landet. Det er Helgelandsmerkevaren, sammen med de næringspolitiske rammevilkårene som vil være avgjørende for at vi som region også i fremtiden tiltrekker oss kompetansen, idéene, investeringene vi er avhengige av for å utvikle hvert sted på sin unike måte og som gjør regionen robust og bærekraftig.

La oss slutte å sloss om kakestykkene vi sloss om i dag, og heller jobbe sammen for å gjøre kaken større. La oss slutte å snakke om enkeltprestasjoner, og heller skape betingelsene som gjør at vi lykkes som lag. La oss løfte hverandre, skape en positivitetskultur på tvers av kommunegrenser og bransjer. Så det siste og mest avgjørende spørsmålet blir; hvem tar ballen, hvem tar kapteinsbindet og hvem fører an i dette arbeidet?

Vi heier på Helgeland United!

Trond Are Rasmussen, markedssjef HEV

og Stian Lyberg, rådgiver HEV/Pluss Lyberg