Vi stiller spørsmålet om helse- og omsorgsministerens vedtak betyr noe fordi vi opplever gang på gang at vedtaket ikke tas hensyn til, omgås eller treneres. Hvordan står planene for hovedsykehusets faglige innhold? Hva er status for flytting av hovedkontoret og administrasjon? Hvor etterrettelig har prosessen rundt tomtevalg vært?

I protokoll fra foretaksmøte i Helse Nord RHF, datert 27. januar 2020 med tittel Helgelandssykehuset 2025 – struktur og lokalisering, fremkommer det helt tydelige hva veien videre skulle være; «Strukturen på det somatiske tjenestetilbudet i Helgelandssykehuset skal baseres på modellen med ett sykehus som etableres på to lokasjoner som følger:

a) Helgelandssykehuset Sandnessjøen etableres som helseforetakets hovedsykehus med følgende funksjoner: Akuttsykehus med indremedisin med akuttberedskap, generell kirurgi med akuttberedskap, fødeavdeling, anestesi, laboratoriefunksjon og radiologi (i vaktsamarbeid med Nordlandssykehuset). Det foreslås videre at Helgelandssykehuset Sandnessjøen skal ha urologi, plastikk-kirurgi, spesialisert rehabilitering/fysikalsk medisin, og øre-nese-hals som krever sengekapasitet.

b) Helgelandssykehuset Mo i Rana etableres som akuttsykehus: Indremedisin med akuttberedskap, generell kirurgi med akuttberedskap, ortopedi med akuttberedskap, fødeavdeling, anestesi, laboratoriefunksjon og radiologi (i vaktsamarbeid med Nordlandssykehuset HF).

c) DMS i Brønnøysund planlegges som forutsatt. Helseforetakets hovedkontor og ledelse legges til hovedsykehuset i Sandnessjøen.

Er Helgelandsykehusets siste vedtak om å flytte tarmkreftkirurgien fra hovedsykehuset i Sandnessjøen til akuttsykehus på Mo i tråd med vedtaket gjort i foretaksmøte? Er virkelig dette grepet et ledd i å styrke fremtidens hovedsykehus? Slik vi forstår det snakker vi om et essensielt fagområde; både for å sikre rekruttering innen gastrokirurgi, et fag som er sentralt for å opprettholde akuttberedskapen, og som er viktig med tanke på kompetanseutvikling i andre kliniske miljøer. At ledelsen valgte å ikke benytte muligheten til å få «rammene på plass» ifølge vedtaket om akuttkirurgi og urologi i det nye hovedsykehuset er uforståelig. Vedtaket vil kunne bety at 90 % av den planlagte kirurgien med døgnopphold blir på sykehuset i Rana. Dette vil få store konsekvenser for hele Sør-Helgeland.

Et sterkt hovedsykehus er særdeles viktig for å sikre god og stabil aktivitet i DMS-et i Brønnøysund. Historisk sett er det sykehuset i Sandnessjøen som har stått for det meste av aktiviteten. Fødestua og fødeavdelingen i Sandnessjøen har over år arbeidet tett sammen.

Skal man sikre fødestua sin eksistens er det viktig at vi framover har en fødeavdeling i Sandnessjøen. Hvis vedtaket går igjennom vil det kunne bety at man til slutt står uten fødeavdeling i Sandnessjøen som igjen vil få konsekvenser for fødestua i Brønnøysund.

Det ble slått fast i tidligere omtalt vedtak at helseforetakets hovedkontor og ledelse legges til hovedsykehuset. Hva er status nå, omtrent to og et halvt år etter vedtaket? Hvis hovedkontor og administrasjon fremdeles ikke er på plass i fremtidens hovedsykehus forventer vi at det foreligger klare planer, og at disse realiseres, slik at vedtaket gjennomføres.

Når det gjelder prosessen rundt tomtevalg forventes det at saksgrunnlaget er basert på relevante og nøyaktige opplysninger. I saksutredningen vedrørende lokalisering av Helgelandssykehuset 2025 er flere viktige faktaopplysninger direkte misvisende og feil når det gjelder tomteforslag fra Leirfjord kommune. I en viktig sak som denne skal ikke slike feil forekomme, og vi forventer at det fremlegges korrekt informasjon før vedtak fattes. Det etterlatte inntrykket styrker ikke tilliten mellom kommuner og administrativ ledelse – tvert imot skapes det en forståelse av forutinntatthet som ingen er tjent med.

Det er avholdt mange møter angående nytt Helgelandsykehus, men hva sitter vi igjen med? En rekke svevende formuleringer og grunne forsikringer om at helse- og omsorgsministerens vedtak skal gjennomføres. Én ting er hva som sies, noe annet er hva vi har sett i praksis. For oss fremstår det arbeidet som er gjort og gjennomføringen av ulike prosesser snarere som et grep mot å ha et «papirhovedsykehus» på den ene lokaliteten, og å bygge opp et hovedsykehus der det ifølge vedtaket skal være et akuttsykehus. Blir tarmkreftkirurgien flyttet til Rana blir forslaget til vedtak som administrerende direktør la fram i 2019 gjeldende.

Vevelstad kommune Torhild Haugann Ordfører

Vega kommune André Møller Ordfører

Sømna kommune Liv Marit Reitan Fungerende ordfører

Brønnøy kommune Eilif Trælnes Ordfører