Det måtte kanskje komme en nedtur etter de to årene med norgessommer og korona. Likevel er det tungt å se, for Helgeland har fått mye ros fra de mange nye gjestene vi har fått de siste årene. Mange av dem vil nok komme igjen senere, men i år har andre steder lokket mer. Aktørene i reiselivsbransjen peker på flere grunner til dette. At grensene er åpnet og at sydenferie igjen er et alternativ, er én av dem. Flystreiken og dyrere drivstoff har heller ikke hjulpet på, og sist, men ikke minst er det mange som reiser etter været. Vi har hatt en kort periode med varme, ellers har det vært mye grått og blandet. Da er det lett å kjøre forbi eller videre for de mange som ferierer med bil.

Turistsvikten er synd, for bransjen på Helgeland har potensial for vekst, og de siste årene har tilbudene vokst fram i takt med et større marked. Vi må fortsette å satse, selv om det kommer nedgang. Lyspunktene er også mange: Vi har de siste årene fått Vegatrappa og via ferrata, nytt verdensarvsenter, nye bedrifter som tilbyr kajakkturer og fiske, bowling, økt aktivitet på Ylvingen, en ny Nasjonale turistveier-attraksjon og Trollfjell geopark, bare for å nevne noe. Rootsfestivalen er fortsatt en magnet for tilreisende, og angående gode spisesteder kan regionen hamle opp med de fleste. De to kystrute-rederiene og Hurtigrutens ekspedisjonsskip satser også sterkt på anløp i Brønnøysund.

Samtidig er det verdt å lytte til fagkunnskapen her. Regionansvarlig Solveig Svendsen hos Visit Helgeland sier at det store flertallet av de som kommer er det man kaller observatørturister, det vil si at de gjerne vil se og oppleve uten å ha noe ønske om fysiske opplevelser som padling eller fjellbestigning. De ønsker heller lavterskeltilbud. Til denne typen turister trenger vi et bedre tilbud, ifølge Svendsen og sier et tilbud som en gondol opp til en fjelltopp hadde vært perfekt for denne gruppen. Eller en elbåt som stille og miljøvennlig tar turistene med på øysafari. Begge tilbudene hadde vært bra for det store flertallet av turistene.

Hansken er kastet, her er noe å jobbe med. Forslag om taubane opp til Mofjellet foreligger allerede. Det må finansieres, men Brønnøy kommune har i hvert fall engasjert seg i prosjektet, det er en god start. Elbåt er et spennende forslag som det finnes gode muligheter for å jobbe videre med. Fortsatt har Torghatten-konsernet ankerfeste her, og konsernet har kjøpt seg inn i Trondheim-selskapet Zeabuz, som utvikler førerløse passasjerbåter med plass til 20 til 50 passasjerer. Kanskje Brønnøysund kan bli et utprøvingsområde for slike båter – med eller uten fører, men med turister om bord?