Hun sikter til den norske storsatsingen hos strømmetjenesten Netflix, som har slått an stort verden over. Men som altså ikke kom i nærheten av kinolerretet.

– Jeg har en sønn som bare ser amerikanske storfilmer på kino. Han ville gått og sett «Troll», tror filmdirektør Mo.

«Munch» godt eksempel

Hun opplyste under Filmvåren-arrangementet i Oslo tirsdag at Norsk filminstitutt jobber med å se på et «bedre samspill» mellom kino og strømming.

– Det er bra et spillefilm får relevans på flere plattformer, men vi vil gjerne at kinopublikummet lokalt også skal treffes, sa Mo – som trakk frem den kommende filmen «Munch» i regi av Henrik M. Dahlsbakken som et godt eksempel:

Den er laget for strømmetjenesten Viaplay, men har premiere på den prestisjetunge filmfestivalen i Rotterdam 25. januar – før den to dager senere har norsk kinopremiere. Så blir den å se på Viaplay i mars måned.

Håper på grå vår

Filmdirektøren kunne presentere et fint knippe norske kinofilmer på arrangementet på Vega scene i Oslo tirsdag, men sa spøkefullt at hun satser på vått og grått vår utover våren.

For kinostatistikken fra i fjor er ikke oppmuntrende lesning:

– Pandemien har endret publikums vaner, og kinoene er intet unntak. I 2022 ble det solgt 8,7 millioner kinobilletter. Det er 30 prosent lavere enn før pandemien, opplyste Mo.

24. januar innkaller Norsk filminstitutt derfor til et frokostseminar på Litteraturhuset, der filmdistributører, -produsenter og kinoer deler sine erfaringer fra høsten 2022, som var den første kinosesongen uten smitteverntiltak siden pandemien startet.

«Hvilke tendenser ser vi i markedet og hvordan ser det ut fremover? Kan vi forvente besøkstall i samme skala som før pandemien? Hvordan kan produsenter, distributører og kinoer trekke i samme retning for å skape kinoopplevelsene som lokker publikum tilbake til kinosalene?» heter det om hva som skal tas opp.