Det åpnet slik det alltid gjør. Per Morten Gullsvåg, kulturildsjel gjennom en mannsalder på Vega, ønsker publikum velkommen og introduserer kveldens artister, Ellen Andrea Wang og hennes to medmusikere. Men der slutter også enhver likhet med tidligere konserter under Vegadagene. For det er norsk jazz på toppnivå som blir servert denne fredagskvelden på Vega.

Bakoverlent og engleaktig

Musikerne går rett på, og åpner med drømmeaktig synthesizer, klokketoner og en el-kontrabass som smyger seg inn etterhvert. Så begynner Wang å synge med sin nesten engleaktige stemme. Slepne, bakoverlente rytmer får publikum til å leve seg inn i musikken fra første tone. Ellen Andrea Wangs musikk beskrives gjerne som åpen og nyskapende, der hun blander inn elementer av både pop og rock i jazzen.

Begeistret publikum

Wang er låtskriver, bassist og vokalist, og flere ganger kan man merke at de tre elementene går i ett. Stemmen blir en del av bassen, og omvendt, og teksten blir en del av instrumentene. Legger man til en pianist og en trommeslager fra øverste hylle innen norsk jazz, skjønner man hvorfor vegapublikummet kvitterer med begeistring etter hver eneste låt.

En hyllest til ferga

For det er et lite, men svært entusiastisk publikum i kirken på Vegadagenes nest, nest siste dag.

- Det var fantastisk. Jeg fikk gåsehud, sier Janne Mari Heipt da det hele er over.

Da hadde trioen vært gjennom låter som «Fjord ferry», en hyllest til - for anledningen - Torgtind som tok bandet med siste etappen fra Horn til Vega, «Perfect danger» med kanskje historiens lengste og kuleste trommeintro, tekststerke «Peace price», lyriske og vakre «Heaven» samt overraskende morsomme «Electric».

Eksperimentelt

Wang ble nominert til Spelemannspris i kategorien jazz tidligere i år for albumet Blank Out , og omtales som en høyst bejublet jazzartist. Med pianisten Erlend Slettevold og trommeslager Erland Dahlen leverte hun nyskapende men samtidig særdeles publikumsvennlig jazz i Vega kirke denne kvelden. Eller som publikummer Berit Thoresen, ferierende på Vega, oppsummerer utenfor kirken etter konserten:

- Det var fint. Det var veldig eksperimentelt. Men det var fint.