BAnett skrev i desember om planene til Bil1Din, også kjent som Namdal bilopphuggeri AS, om å etablere et såkalt satellittmottak for vrakbil i samarbeid med SHMIL på Salhus i Brønnøysund.

Søknaden til fylkesmannen var signert av styreleder Bjarne Brøndbo, som også er kjent som frontfigur i D.D.E.

Gir tillatelse

Rådgiver Anette Pettersen hos Fylkesmannen i Nordland skriver i et vedtaksbrev datert 14. februar at tillatelsen til å drive satelittmottak på Salhus er innvilgget.

– Fylkesmannen i Nordland gir med dette tillatelse til Bil1Din/Namdal Bilopphuggeri AS på visse vilkår, skriver Pettersen.

Forslaget har ikke vært ute på høring, fordi fylkesmannen vurderer at den nye aktiviteten vil ha mindre miljømessig betydning. Dette fordi det allerede er avfallsmottak der. Ifølge brevet er Brønnøy kommune enig i dette.

– Fylkesmannen vurderer at det omsøkte tiltaket vil ha liten påvirkning på ytre miljø og at hverken bestemmelsene i naturmangfoldloven eller vannforskriften er til hinder for å gi tillatelse. Så lenge Bil1Din/Namdal Bilopphuggeri AS sørger for en omløpshastighet på bilvrakene slik at anlegget driftes på en forsvarlig måte og driften ikke er til sjenanse for nærliggende boligområder, anser vi at søknaden kan imøtekommes. Vi forutsetter at bedriften har ofte nok transport til at det ikke hoper seg opp med bilvrak på området, konkluderer rådgiveren hos fylkesmannen.

Bare mottak av biler

I desember skrev BAnett at tanken er at man skal ta i mot vrakpantbiler, uten at det foretas noen behandling av disse på Salhus. Man skal i stedet frakte bilene til Namdal Bilopphuggeris anlegg på Skage i Namdalen.

– Det foretas ingen behandling av bilene her, kun mottak, vrakpantregistrering, identitetskontroll, klargjøring for transport og lasting av trailer for transport. Alt dette skjer fortløpende. Det skal kun lagres inntil 12-15 biler på SHMIL Salhus, skriver Brøndbo i søknaden, der det også kommer frem at normalen skal være at det vil bli fraktet biler til Skage når man teller 4-6 biler.

Ifølge brevet skal det bli investert i en lagringsbinge av betong, der alle biler skal mellomlagres i påvente av transport. Det vil der være tilsluttet oljeutskiller, og eventuell avrenning.

Organisatorisk er det tenkt at Namdal Bilopphuggeri skal leie mottakstjenester, tomteareal, nødvendig lasting/flytting på området, arbeid med klargjøring for frakt o.l. fra SHMIL.

Det vil si at SHMIL er ansvarlig for det praktiske arbeidet på Salhus.

Kommunen var positiv

– For at prosjektet skal være økonomisk bærende vil vi belaste bileier/den som leverer bilen med 1.500 kroner per mottatt bil. Dette skal dekke mottak, lokalt arbeid på Salhus, transport til skage, miljøbehandling på Skage, pressing/lagring og lasting av trailer for transport til endelig gjenvinningsbehandling, skrev Brøndbo videre i brevet.

Det fremkom også at Brøndbo hadde vært i kontakt med Brønnøy kommune.

– Ettersom det i en tid ikke har vært mottak/leveringsmulighet for vrakbil i Brønnøy/Sømna/Vega/Velfjordområdet, har vi mottatt signaler fra kommunalt hold om at dette blir bra å få på plass igjen, skriver Brøndbo.