I år har Per Kåre Hatten drevet med Torghatten camping i 30 år.

Ikke råd eller plass til bobil

Nå skal foretaket Nord-Norsk Fritid prøve å utnytte det han oppfatter som en uutnyttet mulighet.

– Tanken min er at det skal være gjort på ordentlig måte, slik at vi bygger arbeidsplasser og aktivitet i områder. Først og fremst skal vi dekke et behov i markedet, der det er mange som har lyst til å reise med bobil, men som ikke tar seg råd til å kjøpe, eller har plass å ha den parkert hele året, sier han.

Tror kundene flyr inn

Ifølge Hatten er det et fåtall av de som ønsker å se Nord-Norge med bobil som faktisk bor i landsdelen. Han peker på at Norge har mest folk på Østlandet, og at en rolig kjøretur opp til Helgeland gjerne tar to-tre dager hver vei.

– Da har nesten en uke av ferien gått med på transport av seg selv før selve nordnorgeturen. Vi tenker at man kan ta fly til Brønnøysund. Vi hjenter på flyplassen, og bobilen er ferdig oppredd med skifte og kjøkkenutstyr. Vi gir opplæring i bruk, du skal ikke trenge mer enn tannbørsten og kveldsskiftet, hevder han.

Starter med tre bobiler

– Hvor mange bobiler opererer dere med?

– Vi har foreløpig to, og har den tredje på vei inn. Det er egentlig markedet som bestemmer. Er det behov for tre stopper vi der, er det behov for 30 stopper vi der. Men vi skal ikke stå med overkapasitet, sier Hatten.

– Av frykt for lavkonjunkturer?

– Salget av bobiler øker, og kjøpegruppen går ned i alder. Vi snakker ikke om stangnasjon, jeg tror det begynner å bli en in-greie.

Det kan Hatten ha rett i. Ifølge tall NTB omtalte i oktober i fjor, gjengitt av Dagens Næringsliv, økte salget av bobiler med 20 prosent i 2017 opp mot samme periode i 2016.

Innen oktober i fjor var det registrert 3.200 nye bobiler og 3.661 nye campingvogner i Norge. Til sammenligning ble det i hele 2016 solgt 3.052 bobiler og 2.607 campingvogner. Campingvognsalget økte med drøyt 10 prosent.

Kjøp og salg av bobil

Foretaket er i regi av Hattens selskap Torghatten Camping & Strandrestaurant AS.

Planen videre er å opprette et eget aksjeselskap for foretaket, som også skal kunne ta seg av kjøp og salg av bobiler for private ved å opptre som forhandler.

– Vi kan kjøpe garantier til bilene, slik at kjøperen får garanti, sier Per Kåre Hatten.