Brønnøysunds Avis er blitt kontaktet av en pasient som synes det er uhensiktsmessig at de som svarer på telefonen ved legesenteret i Brønnøysund ikke oppgir navn. Hun forteller at hun jevnlig er i kontakt med legesenteret, blant annet for å få medisiner.

- Men hvis jeg spør hvem jeg snakker med, så nekter de å si det.

- Pasientfiendtlig

Ifølge kvinnen fører dette til ekstra tidsbruk

- Noen ganger får jeg erstatningsmedisiner som jeg ikke kan bruke. Når vi ikke får vite hvem som har vært innblandet så går det lengre tid på å få ryddet opp. Her kunne de spart flere stillinger. Og jeg kunne sluppet å ringe tilbake mange ganger. Skal man ikke få vite hvem man snakker med i henhold til offentlighetsloven? spør pasienten.

- Hvis det handler om trusler, så kan de vel heller anmelde truslene? Helfo, apoteket og Pasientreiser lar deg vite hvem du snakker med. Dette er pasientfiendtlig, mener hun.

Skyldes sikkerhet

Avdelingsleder Mari-Anne Hopen ved Brønnøysund legesenter sier til Brønnøysunds Avis at det i utgangspunktet ikke skal være nødvendig at innringere vet hvem som har betjent dem.

- Det skal ikke ha noe å si for gangen i saken. Alt blir loggført på pasienten, slik at det er lett å finne tilbake til for kollegene neste gang. Alle er jo ikke på jobb alltid, så det må være slik. Og det sier også regelverket.

Hopen sier at man skal presentere seg, men at de ansatte nok oftest svarer med "Brønnøysund legesenter".

- Det er ikke for å være firkantet, men det har med sikkerhet å gjøre. At enkelte kvier seg for å presentere seg skyldes nok at vi enkelte ganger har opplevd at ansatte får trusler rettet mot seg og sin familie. Dersom noen spør, så oppgir de ansatte som regel navnet.

- Anmelder dere truslene?

- Ja. Det vurderes fra sak til sak, men alvorlige trusler anmeldes. I 2017 hadde vi ingen anmeldelser, men politiet ble oppringt en gang, sier Hopen.

Hun oppfordrer brukere som føler at de ikke har blitt godt mottatt til å ta kontakt med henne.

- Ofte beror det på misforståelser, da få kjenner til hvordan vi jobber, lovverket vi må forholde oss til og lignende.

- Det er ikke for å være firkantet, men det har med sikkerhet å gjøre, sier avdelingsleder Mari-Anne Hopen. Foto: Jøran Horn