Fredag offentliggjorde næringsminister Monica Mæland departementets valg av framtidig utleier for Brønnøysundregistrene. Søren Nielsen AS vil, etter en karensperiode på ti dager, bli tilbudt kontrakt på 30 års utleie av kontorlokaler til Registrene.

Ankepunktet er at selskapet trenger flere tomter på kaia i Brønnøysund for å realisere prosjektet, og det gjelder spesifikt arealet der blant annet havnekontoret og skipsekspedisjonen i dag ligger. Det er tre tomter, to eies av Brønnøy kommune og én av Brønnøy Havn KF.

– Unødvendig i forhold til fremdrift

Havnesjef Sølvi Kristoffersen og styreleder Jørn Georg Johansen i Brønnøy Havn KF informerte formannskapet i Brønnøy om saken i november i fjor.

Torsdag kommer imidlertid beskjeden om at det ikke blir noe av et ekstraordinært kommunestyremøte.

– Det vil ikke bli noe ekstraordinært møte i kommunestyret i neste uke. Neste møte vil etter møteplanen være onsdag 14 februar, opplyser formannskapssekretær Aina Slotterøy i en e-post.

På spørsmål fra BA om hvorfor det ikke blir noe av ekstraordinært kommunestyremøte svarer ordfører Hanssen følgende i en SMS:

– På nåværende tidspunkt er det unødvendig i forhold til fremdriften, skriver han i tekstmeldingen.

På spørsmål om hvordan forhandlingene går svarer ordføreren kort:

– Går fremover.

Hinder i havneloven?

En potensiell utfordring hva angår Brønnøy Havn KF er bestemmelsene i havneloven. Lovens §48 forbyr i utgangspunktet at «havnekapitalen» benyttes til andre formål enn «havnevirksomhet, herunder drift, vedlikehold, utbedring, utbygging og utvikling, samt utøvelse av offentlig myndighet etter bestemmelser i eller i medhold av loven her og tilrettelegging for sikkerhet og fremkommelighet i kommunens sjøområder».

Ifølge paragraf 47 er «havnekapitalen» blant annet definert som «formuemassen som hører til havnekassen». Formue er ifølge Store norske leksikon «summen av den økonomiske verdi av de gjenstander og rettigheter som tilhører en person (eller institusjon) med fradrag av påhvilende økonomiske forpliktelser». Det virker derfor som om «havneformuen» inkluderer havnas fysiske eiendommer, altså eiendommen på kaia.

Det fremgår imidlertid i lovens andre ledd at samferdselsdepartementet kan fastsette hva havnekapitalen kan benyttes til i «enkeltvedtak eller forskrift». Departementet kan også overprøve et kommunalt vedtak det mener strider mot denne bestemmelsen.

I lovens tredje ledd fremgår det imidlertid at departementet i «særlige tilfeller og på nærmere vilkår gi tillatelse til at midler som hører til havnekapitalen, blir investert i prosjekter eller virksomhet med andre formål enn de som er nevnt i første ledd. Slik investering og avkastningen av denne inngår i havnekapitalen, med mindre departementet ved vedtak fastsetter noe annet.»

Spørsmålet er i så fall blant annet om samferdselsdepartementet må godkjenne at Brønnøy havns tomt brukes til nytt registerbygg.