På vegne av sjåførene er Andreassen i et leserbrev skarpt kritisk til innsatsen som ble gjort da veiene på Sør-Helgeland var svært glatte før sist helg.

Tre av veien

Som kjent havnet en buss, en lastebil og en tankbil av veien på Holm torsdag 7. desember.

Andreassen skriver i innlegget at sjåfører har ringt 175, men at det likevel ikke blir strødd. Han etterlyser også strøing tidlig nok og at fylkesveien blir prioritert før andre veier.

- Skal være i forkant

Brønnøysunds Avis har forelagt leserinnlegget for Lars Petter Kaski, Vegvesenets seksjonsleder på drift og vedlikehold i Nordland. Han sier det er bra at sjåførene melder fra om føret.

- Jeg har stor respekt for yrkessjåførene. De er våre øyne og øre ute på veiene.

Kaski har ikke alle detaljer om de nevnte hendelsene på Sør-Helgeland, men sier følgende om saksgang og krav.

- Det er helt riktig å ringe 175 når vegforholdene ikke er bra nok, det skal de gjøre. Når det er ringt inn, så reiser entreprenørene ut og sjekker forholdene, friksjonen blant annet. Så skal det strøs, om det trengs.

- Og det gjorde det vel før helgen?

- Jo, det er det nok ikke tvil om. Entreprenørene skal være i forkant. De har et krav om reaksjonstid. I området vi her snakker om skal brøyting være i gang innen tre timer etter at de dårlige forholdene er fastslått. For strøing er det fire timer. Når det er større værhendelser er kravet for å få «normaltilstanden» tilbake to døgn.

Ekstremvær

Kaski sier at entreprenørene noen ganger overoppfyller kravene, og enkelte ganger bommer de. Han har generelt tillit til dem.

- De dagene vi snakker om her var det ekstremvær. Da gjør også trafikanter rett i å gjøre egne vurderinger om vær, føre og utstyr. Ferjene gikk ikke, flyene sto ...

- Du mener at det kan være rett å la bussen stå?

- Ja. Transportselskapene må gjøre egne vurderinger om hvorvidt det er forsvarlig å kjøre. Vi setter alle kluter til, men det er ikke alt man kan brøyte seg ut av. Vi kan ikke være over alt hele tiden, sier Lars Petter Kaski.

Prioriterer hovedveier

Slåttøy transport har brøyteoppdrag på Sør-Helgeland. Økonomisjef Kristian Warholm forsikrer om at bedriften tar oppdraget på alvor.

- Som en av de største lokale transportører, med over 30 tungbiler på veien til enhver tid, kjenner vi disse utfordringene svært godt. Den enkelte sjåfør er ansvarlig for å kjøre etter forholdene med bruk av alle tilgjengelige hjelpemidler som vinterdekk og kjetting. Alle våre biler kjører med piggdekk beregnet for ekstreme forhold, skriver han til BA.

Ifølge Warholm starter brøytingen tidlig, og hovedveiene er prioritert.

- Brøytebilsjåføren starter dagen kl. 03.00. Fylkesvei er førsteprioritet. Deretter tar vi sideveien. Veiene skal være stelt til skolebussene starter opp. Dette står i vår instruks til alle våre brøytebilsjåfører. Ved hjelp av skiftordning arbeider vi utover kvelden så lenge det er behov, og om nødvendig 24/7. Dette betyr at hovedveiene er førsteprioritet og veien er strødd før Grong-bussen kommer.

Må følge tjenestevei

Sjåførene skriver i sitt leserbrev at sjåføren på kveldsbussen fra Grong ba strøbilen i Bindal om den kunne kjøre foran bussen fra Kveinsjøen til Holm 7. desember, da det allerede var en buss som hadde blåst av veien samme dag, men at han fikk nei.

Mestas driftsleder for Helgelandskysten, Jørn Kveinå, sier han ikke har oversikten over hvilke prioriteringer som ble gjort i akkurat dette tilfellet.

- Men på generelt grunnlag kan en si at slike oppdrag som det her er snakk om, er noe sjåfører heller ikke uten videre skal påta seg. Da må i så fall bestilling komme via rette kanaler, skriver han til avisen.

- På generelt grunnlag kan en si at slike oppdrag som det her er snakk om, er noe sjåfører heller ikke uten videre skal påta seg, sier Jørn Kveinå.