Det kommer frem i en søknad om støtte fra Globus media og Helgeland event til Bindal kommune.

Globus media er et produksjonsselskap som har laget flere TV-serier som inkluderer toppidrettsutøvere, blant annet reality-serien «Sirkus Northug» om langrennsløperen med samme navn.

Bindal vil ikke støtte

I søknaden ber de om 20.000 kroner i støtte fra Bindal kommune for å utvikle konseptet, som skal ha blitt presentert under det felles ordførermøtet i Vefsn i oktober.

Denne søknaden ble behandlet i formannskapet i Bindal 23. november. Konklusjonen ble at Bindal kommune ikke ønsket å støtte prosjektet.

Helgeland og Dubai

Det fremgår fra forespørselen at de to selskapene det seneste året har arbeidet med utvikling av et TV-konspekt som skal kunne profilere Helgeland som reise- og opplevelsesdestinasjon.

I korte trekk er konseptet en TV-realityserie med «store nasjonale og internasjonale idrettsstjerner som aktører», samt en sterk promotering via sosiale medier. Slik skal man nå utlandske og yngre seere.

Man sikter på å utnytte kontrasten mellom helgelandsk natur på den ene siden, og ørkenomgivelser i Dubai.

– Deltakerne skal gjennom konkurranser og aktiviteter konkurrere og samle poeng på Helgeland. på samme måte som på Helgeland, skal de også nå samle nye poeng fra konkurranser og aktiviteter tilpasset omgivelsene er der nede. Selve finalen er planlagt som et motbakkerenn inne i verdens største innendørs skianlegg som ligger i Dubai (SkiDubai), skriver de i forespørselen.

Avtale med TV 2

Det ble i mai i år gjennomført en pilotproduksjon med seks toppidrettsutøvere samt Johannes Høsflot Klæbo og Niklas Dyrhaug i spissen, for å teste øvelser og annet.

Ifølge søknaden foreligger det en avtale mllom TV 2 og de to selskapene om åtte episoder på 45 minutter hver, planen er at serien i så fall skal sendes i beste sendetid høsten 2018.

Deltakerne skal filmes i «lokasjoner og arenaer som er viktig for merkevaren Helgeland», det hevdes i søknaden at rekkevidden gjennom TV og sosiale medier vil nærme seg to millioner seere per episode.

Avtalen med TV 2 legger opp til at kanalen finansieres 60 prosent av prosjektet. Tidsfristen for å dokumentere toppfinansieringen er imidlertid kort.

– For å sikre «helgelandsperspektivet» i  TV-konseptet er vi avhengige av å sikre minimum 2.000.000 kroner i sponsormidler innen 30. november, skriver de videre.