Onsdag behandler kommunestyret i Brønnøy budsjett for 2018 og økonomiplan for 2019-2021. Rådmannen har innstilt til et nøkternt budsjett der eiendomsskatten holdes på maksimale 7 promille og det settes av et overskudd, eller en buffer, på 11,4 millioner kroner.

Både Senterpartiet og SV i Brønnøy har foreslått alternative budsjetter. Felles for begge partier er at de ønsker å lage rom for en personalsjefstilling i Brønnøy kommune fra 2018, samt øke overføringene til barnehagene. SV ønsker i tillegg også å senke eiendomsskatten til 6 promille fra 2018, mens de øvrige partiene og rådmannen har lagt inn 6 promille fra 2019.

Satser på barnehage-inndekning fra staten eller oppdrett

- Vår tankegang er at når vi leverer gode tjenester og samtidig går med overskudd så kan vi tenke på en buffer. Vi mener, med bakgrunn blant annet i den situasjonen vi nå ser i barnehagene, at vi ikke er kommet dit ennå. Vi må ta vare på de grupperingene som ikke kan ta vare på seg selv før vi kan sette av penger på en buffer, sier Solli.

- Dere mener at det kan settes av 2,5 millioner kroner ekstra til barnehagene fra 2018, men tar ikke med at dette vil utløse økte utbetalinger til de private barnehagene på 2,2 millioner kroner fra 2020 i økonomiplanen. Hvorfor ikke?

Vil prioritere personalsjef

- Hvis du fikk velge kun ett område å gi mer penger til i 2018, hva ville det være?

- Da ville jeg først og fremst hatt en personalsjef. Vi mener at en slik stilling vil påvirke alle områder og avdelinger i kommunen positivt, og at en personalsjef kan være med å snu en kultur med ulik behandling av personalsaker mellom både områder og avdelinger som man ser utvikler seg negativt og som fagforeningene har advart om, sier Solli.

Også Senterpartiet vil sette av penger til en personalsjef i sitt alternative forslag til budsjett for 2018. Arbeiderpartiet varslet i forrige formannskapsmøte at de også "antakelig" ville komme med noe "angående personalsjef" til kommunestyret. Når BAnett spør ordfører Johnny Hanssen (Ap) om hans parti har funnet rom til en slik stilling neste år gir han følgende svar: "Vi vurderer det".

Det ligger altså an til en spennende debatt om fordeling av penger i kommunestyret onsdag.

Rådmannen ser ingen problemer med styrking av staben

Når BAnett spør rådmann Pål Trælvik om han trenger en personalsjef og om det er politikernes oppgave å vurdere hvilke ressurser rådmannen trenger i sin stab får avisen følgende svar:

- I kuttprosessen, som rådmannen fremla til politikerne, gjorde vi store nedskjæringer i «staben på rådhuset». Flere stillinger ble kuttet for å komme kuttvedtaket på 32,7 millioner i møte. Kuttene ble gjort for å sikre at kommunen fikk kontroll over økonomien og at vi fikk ryddet vekk de underskuddene vi måtte dekke. Lederne i kommunen har etter nedskjæringene måttet påta seg flere oppgaver som de tidligere kunne søke løst i staben på rådhuset gjennom å bruke for eksempel fagstabssjef, personalsjef, næringssjef, skogbrukssjef og andre. Vil skal evaluere omstillingen og nedskjæringen i kommunen med de tillitsvalgte i løpet av først halvår i 2018, for å finne hvor behovet for eventuell styrking er størst. Jeg har fått nyss om at flere av politikerne har et ønske om at rådmannens stab skal utøkes med en personalsjef. Lederne mine, meg inklusive, får da en fagperson som kan overta deler av de tingene de må gjøre i dag. Jeg ser ingen problemer med at politikerne ser på nedskjæringene og at de åpner for at rådmannen kan styrke sin stab.