- Har handlefrihet

Innstillingen fra fylkesordfører Sonja Steen var at kravet om lovlighetskontroll skal sendes til departementet for vurdering, noe et enstemmig fylkesting gikk inn for.

I sin innstilling redegjorde hun også om selve prosessen. Steen peker på at det ikke er innholdsmessige regler i lovverk eller regler for endringer av rutestruktur, altså når det er lovlig og ikke lovlig å legge ned eller opprette ruter.

– Avgjørelser knyttet til rutestruktur i samferdselssektoren ligger i kjerneområdet for den fylkeskommunale handlefriheten, og det er ikke tale om lovpålagte oppgaver/tjenestetilbud. Det eneste lovpålagte oppgaven fylkeskommunen har i denne sammenheng er plikten til å opprettholde lovpålagt skoletransport, skriver hun.

– Vedtaket er lovlig

Steen mener vedtaket er gjort på lovlig måte, av juridisk kompetent organ. I hennes øyne er det ikke slik at dette er enkeltvedtak, og derfor mener hun at reglene i forvaltningsloven ikke gjelder.

Likevel må saker utredes og opplyses skikkelig før det gjøres et vedtak. Dette mener fylkesordføreren at har skjedd.

– Den omfattende prosessen startet allerede høsten 2016 med drøftingsmøter med berørte kommuner og interessenter. Det har vært gjennomført i alt fire samlinger i to omganger, hvor de inviterte har vært med å gi innspill til nytt ferje – og hurtigbåttilbud og fire oppfølgingsmøter hvor forslag til løsning ble presentert. Som en del av organisering av arbeidet ble det også etablert en referansegruppe bestående av utvalgte medlemmer fra berørte kommuner. Gruppen har i alt gjennomført tre møter, det siste så sent som 13. mai i år. Det er innkommet 211 innspill og kommentarer fra berørte aktører underveis i prosessen, skriver Steen.

– Klager viser ikke til konkrete avvik

Hun mener derfor at saken ikke er mangelfullt utredet.

– Det hevdes videre at det er gjort mangelfulle vurderinger i arbeidet og at fylkeskommunes statistikkgrunnlag er feil, dog uten at klager viser til hvor det foreligger konkrete avvik skriver hun.

Fylkesordføreren peker på at fylkets tallmateriale er hentet fra blant annet fylkeskommunens egen statistikkmodul, tilknyttet bilettering, ferjedatabanken og SSB knyttet til antall beboere. Hun innrømmer at statistikk for salg av billetter på buss, ferje og hurtigbåt ikke til enhver tid kan være 100 prosent korrekt, men mener avvikene er små og ikke påvirker statistikkgrunnlaget nevneverdig.

– Fylkesordføreren er derfor av den oppfatning at eventuelle mindre feil i tallgrunnlaget ikke har innvirket på vedtaket.

– Meget godt utredet

Sammenfattet mener derfor fylkesordføreren at denne saken er en utpreget politisk sak, og at lovlighetskontroll må bekgrenses til om avgjørelsen er tatt på lovlig måte.

– Saken er generelt sett meget godt utredet, og fylkestingets avgjørelse er gjort på basis av opplysninger fremkommet i denne utredningen. Berørte aktører, det vil si alle innbyggerne i Nordland, er gitt bred mulighet til å komme med synspunkter underveis i prosessen. At fylkestinget gjør enkelte presiseringer og endringer i forhold til det som var fylkesrådets forslag til vedtak er ikke uvanlig, og ligger helt klart innenfor det politiske handlingsrommet som et folkevalgt organ har. Fylkesordføreren mener på bakgrunn av ovennevnte at lovligheten i vedtaket er ivaretatt og fylkestinget har overholdt lover og regler som gjelder for denne saken. Krav om lovlighetskontroll foreslås derfor ikke tatt til følge.

Det er imidlertid departementet som skal vurdere kravet om lovlighetskontroll.

Aner ikke hva man sparer

Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik har overfor BAnett ikke kunnet svare på hvor mye man mener å spare på å legge ned Sauren-ferja, men har vist til at de samlede nedleggelsene i vedtaket skal innebære en innsparing på 9 millioner totalt.

Hva angår tallgrunnlaget er det stor forskjell mellom fylkets grunnlag for antall fastboende, som er fire, og det kommune og velforening mener er riktig.

Ifølge ordfører Johnny Hanssen er det 14 fastboende.

Antall fastboende ikke avgjørende

Da BAnett snakket med Eggesvik tidligere, ble følgende spørsmål stilt:

– Det er dokumentert fra velforening og kommune at øyene det gjelder har 12 fastboende, ikke 3-4 slik fylkets tall beskriver. Det er også gitt uttalelser til avisen fra en gårdbruker på Torgnesøyene som er avhengig av ferje. Har dette betydning for saken?

– Vi kommer til å ta med oss mye informasjon fra møtene. Og noe av vår informasjon kan selvsagt være utdatert. I april 2017 hadde SSB registrert fire fastboende. Antallet er uansett ikke det avgjørende.

– Hvis antall fastboende ikke er avgjørende, hva er da avgjørende for denne beslutningen?

– Ruta er vedtatt nedlagt, under henvisning til at det er få fastboende og lav næringsaktivitet, og det er også besluttet at det skal vurderes enkelte transporter med bilførende fartøy.