Havnesentersjef Erik Gjemble er strålende fornøyd med dagen.

– Cirka 5.500 besøkte oss i løpet av fredag, noe som er en økning på 15 prosent mot i fjor, sier Gjemble.

Ifølge ham er det «normale» på en fredag 2.500-3.000 besøkende. Det vil si at det var minst 80 prosent flere innom senteret på fredag, enn det som er normalt.

Han forteller at flere butikker noterte seg omsetningsrekorder, blant annet Kitch'n og Skin Tonic og B-young. Og Sport1.

– Kitch'n hadde beste omsetning noen gang på black friday, sier Gjemble.

Kitch'n hadde rekordomsetning under black friday. Daglig leder Susanne Lilleås Andersen og Anne Strømvoll Jensen fikk blomster fra kjeden på tirsdag. Foto: Erik Gjemble

– Førti prosent økning

– Jeg er strålende fornøyd. Vi hadde en veldig bra Black friday, vi hadde en omsetningsrekord den dagen, sier Arnt Ove Dypaune, som er daglig leder for Sport1 på Havnesenteret i Brønnøysund.

Han vil ikke gå inn på noe konkret tall, men legger til:

– Jeg kan si så mye som at vi hadde over førti prosent mer enn under black friday i fjor, sier han.

Gledelig med støtte

Ifølge Arnt Ove Aune satte Sport1 omsetningsrekord under black friday. Det burde gi grunn til å glise. Foto: Ragnhild Drevland

Han er opptatt av at selv om mange ikke handler, så får de sett en butikk som nylig er fyllt opp med varer, og at det kanskje fører til at de kommer tilbake senere. Han hadde mange innom fra randkommunene rundt Brønnøy, men det var ikke uventet brønnøyværingene det var flest av.

– Det er gledelig og artig at de støtter opp om det lokale næringslivet, det møter litt av konkurransen fra nettet med slike kampanjer, sier han.

Tror kundene vil det skal «skje noe»

Det er han ikke alene om. Også Per Børre Olsen hos Sanna Brønmo noterte en god dag på fredag.

– Vi var veldig fornøyde. Det har vi sett, at når mange kjører kampanjer samtidig, og ikke minst når noen i Storgata som annonserer i lag, blir det bra. For egen del var jeg veldig fornøyd. Vi hadde også en felleskampanje uka før under juleåpningen, også det følte jeg var veldig vellykket. Jeg sitter med et inntrykk av at kundene våre syns det er greit når noe skjer, sier han.

Glad for samarbeid

På bildet diskuterer senterleder Erik Gjemble Jul i Brønnøy med Per Børre Olsen fra Sanna Brønmo og Kine Laumann fra Libris. Olsen mener samarbeidet med senteret var en god idé. Foto: Hildegunn Nielsen

Olsen tror at oppmøtet er et signal om at kundene er fornøyde med tilbudet.

– Når det kommer mye kunder er det fordi de er tilfreds, og da er vi tilfreds. Det er gledelig at vi har hatt samarbeid med senteret om disse tingene. Vi er ett regionsenter som ikke er så stort og kan konkurrere med de store byene. Da er det enda viktigere at vi samler oss og viser de tilbudene som finnes i Brønnøysund. Jeg mener tilbudene i Brønnøysund, sett i forhold til folketallet, er ganske stort. Mitt store ønsker er at vi for senere anledninger, enten det heter black friday eller noe annet, klarer å samle oss og vise hvor mye bra som finnes i Brønnøysund.

Han så ingen kraftig økning fra fjoråret, men sier at Sanna Brønmo hadde en kjempegod black friday i fjor også.

– Vi var veldig tilfreds på samme dag i fjor. Den dagen var jo voldsomt mye større enn en vanlig dag, både i år og i fjor, legger han til.