BAnett har stilt en rekke spørsmål til fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) om den vedtatte nedleggingen av ferjesambandet Brønnøysund-Sauren (Stortorgnes). Fylket har i stedet foreslått å benytte vegahurtigbåten "Vegtind" til anløp av Sauren ved behov fredag og søndag.

Fylket mister statsoverføringer for Sauren-ferjen i 2018

- Torgøyan Velforening hevder at bruk av hurtigbåt vil utløse tunge investeringer i nye kaianlegg, samt at hviletidsordningen på Vega-hurtigbåten er nær maks utnyttelse i dag slik at en endring med turer innom Sauren kan utløse ytterligere ett skift på denne hurtigbåten. Er dette riktig?

- Her har de nok ikke lest hele saken, det er planlagt endringer i ruteplanen også i ruteplanen til Vega som vil gi rom i skiftplanen til å anløpe Sauren. Det er for tidlig i prosessen til å vurdere infrastrukturløsninger og kostnader. Vi skal ha møter med TTS og kommunen i løpet av kort tid, sier Eggesvik.

- Sambandet koster ifølge Nordland fylkeskommune 2,1 millioner kroner per år å drifte. Er det riktig at fylket har fått anslagsvis 15 millioner kroner i statlige overføringer for å drifte dette tidligere?

- Dagens ferjerute koster 2,3 millioner kroner per år. Til og med 2017 har inntektssystemet fra staten gitt oss 15-20 millioner kroner for dette sambandet, altså en inntektskilde. Fra 1. januar 2018 får vi ikke lenger penger fra staten til dette sambandet, sier Eggesvik.

Han viser til sitt eget svar på det første spørsmålet når BAnett ber ham om å dokumentere og synliggjøre hvilken innsparing vedtaket vil få per år.

Vega-ordføreren: - Lite gjennomtenkt

Ordfører Andre Møller i Vega er ikke tilfreds med vedtaket i fylkestinget. Han viser da blant annet til Sauren-nedleggelsen, kutt i hurtigbåten mellom Sandnessjøen

- Det er mange ting i dette vedtaket vi ikke vil godta. Blant annet dette med Sauren. De har foreslått ekstraturer fredag og søndag, og da må det være når båten ligger i ro - altså når den ikke har turer. Men jeg tror uansett at flere av forslagene deres blir dyrere enn dagens løsning. Å sende unger med ferje og buss fra Ylvingen tror jeg ikke vil fungere, det blir dyrere. De har 8 kilometer å gå fra ferjeleiet, så da må de sette opp buss også i Ylvingen, sier Møller, som utfordrer fylkesråden til å legge fram tall.

- Dette framstår så lite gjennomtenkt. De vil ta vekk ting som fungerer så godt, og så skal de skusle med noe for å spare penger. Jeg blir overgitt, sier ordføreren i Vega.

Møller mener fylket må finne en løsning der MF Torget fortsatt går mellom Sauren og Brønnøysund.

- Dette er det billigste ferjesambandet i hele fylket, og så skal man begynne å vevle inn hurtigbåten i dette. På sommeren er det ikke praktisk i det hele tatt. Det virker som de ønsker å presse kommunen til å ta deler av kostnaden. Det er skremmende å se slike forsalg. De vil fjerne tilbudet til de minste samfunnene vi har. Jeg spør meg hvilken veiledning de får. Administrasjonen var med på møtet vi ordførere på Sør-Helgeland hadde med dem i Sandnessjøen tidligere i høst, de kunne heller ikke svare på økononien. Hadde jeg fått en sak til formannskapet der administrasjonen ikke kunne svare på økononien så hadde jeg spurt "hva i all verden er dette?", sier Møller.

Ordføreren mener fylkesrådet kunne valgt helt andre, mindre konfliktbelagte, løsninger for å spare penger.

- Jeg skjønner det er vanskelig, i en skog med samband i et langstrakt fylke. Men jeg ville ikke gjort det slik. De kunne heller vedtatt at det skal spares gjennom dialog mellom fylket og kommunene. Det er sikkert mange endringer som kunne vært gjort for å spare bare gjennom å snakke med kommunene. I stedet har de bare vedtatt masse kutt og så skal de gå i dialog om dette i etterkant. Det er merkelig politikk, mener Møller.

Hevder fylket sparer 9 millioner på 5 nedlagte samband

BAnett har brakt videre Møllers kritikk og innvendinger til fylkesråd Eggesvik.

- Når det gjelder Ylvingen-forslaget og Sauren virker ingen tall å være på bordet så langt, annet enn at Sauren antakelig er det billigste ferjesambandet i Nordland per dags dato. Har Møller et poeng, burde fylket hatt en bedre framstilling av innsparingseffekten før et ferjesamband ble vedtatt nedlagt?

- Når det gjelder Ylvingen, skal anløp av hurtigbåt vurderes, og da sammen med Vega kommune. Det er skoletransport mellom Ylvingen og Vega med båten, så her må det vurderes nøye hva som er mulig, sier Eggesvik.

Og svarer til Sauren-spørsmålet:

- Dagens ferjerute koster 2,3 milloner kroner per år. Det er lagt inn et mindre beløp til å etablere et tilbud med hurtigbåt. Behovet for enkelte transporter av kjøretøyer skal vurderes i dialog med kommunen. Kaiene skal vi også vurdere. I første omgang skal vi ha en samtale med rederiet. Deretter vil jeg snakke med kommunen i midten av desember. Innsparingseffekten er slik jeg ser det godt belyst, de fem rutene som skal nedlegges rundt omkring i fylket gir en samlet netto innsparing på 9 millioner kroner per år, sier Eggesvik.

- Det er dokumentert fra velforening og kommune at øyene det gjelder har 12 fastboende, ikke 3-4 slik fylkets tall beskriver. Det er også gitt uttalelser til avisen fra en gårdbruker på Torgnesøyene som er avhengig av ferje. Har dette betydning for saken?

- Vi kommer til å ta med oss mye informasjon fra møtene. Og noe av vår informasjon kan selvsagt være utdatert. I april 2017 hadde SSB registrert 4 fastboende. Antallet er uansett ikke det avgjørende.

- Hvis antall fastboende ikke er avgjørende, hva er da avgjørende for denne beslutningen?

- Ruta er vedtatt nedlagt, under henvisning til at det er få fastboende og lav næringsaktivitet, og det er også besluttet at det skal vurderes enkelte transporter med bilførende fartøy.