Ulykkesgruppen fra Statens vegvesen var tirsdag på plass i Brønnøysund for å gjøre tekniske undersøkelser av kjøretøy og ulykessted etter trafikkulykken torsdag der en mann i 40-årene mistet livet.

– Vi undersøker kjøretøyene og ser på åstedet. Der tar vi bilder, ser etter merker og måler avstander. Vi forsøker å danne oss et oversiktsbilde av åstedet og det som har skjedd. Vi ser blant annet på om det er noe galt med bilen teknisk, og forsøker å gjøre beregninger av fart og avstander for å se hva som var og ikke var mulig å gjøre, sier overingeniør Walter Søraas hos Vegvesenet.

– Ser dere på om dette gangfeltet og inn- og utkjørselen ved Rema er et problem i seg selv?

– Nei, vi er teknisk innrettet. Det vil eventuelt være folk fra veiavdelingen som i etterkant ser på dette, sier Søraas.

Etterforskningen fortsetter

Lensmann Roger Stangnes opplyser at hendelsen fortsatt er under etterforskning.

– Vi gjør alt det vi kan, dette har prioritet. Vi avhører flere vitner som har opplysninger om saken. Det ble også gjort mye sikring på stedet, sier Stangnes.

Politijurist Line Finsås Einrem hos politiet i Nordland opplyser at politiet nå forsøker å kartlegge hendelsen så godt som mulig. Juristen bekrefter at det faktum at ulykken fikk dødelig utfall har betydning for straffbarheten og hvilke straffebestemmelser politiet benytter.

– Dette er en trafikkulykke med døden til følge. Det er egne bestemmelser som gjelder for dette. Det er en alvorlig sak med alvorlige følger. Vi følger opp deretter.

Ifølge Einrem er hendelsesforløpet ganske klart for politiet, og det er ikke mistanke om promille på fører av bilen.

– Det gjenstår å kartlegge detaljer og se disse opp mot alvoret i handlingen, sier Einrem, som ikke vil gå ut med detaljer om hendelsesforløpet eller navn på den omkomne på dette stadiet  etterforskningen.

Lensmannen: – Naturlig å vurdere gangfeltene

– Er dette et trygt gangfelt, lensmann Stangnes?

– Generelt sett er det flere utfordrende gangfelt fra Rema og til Spar på Salhus, ofte i forbindelse med utkjørsler. Når det er slik så stilles det enda strengere krav til aktsomhet hos førerne. Folk kan tro at står det 40 km/t så betyr det at fartsgrensen er minimum 40 km/t, men man må ikke kjøre fortere enn det man har kontroll over. I dette gangfeltet har utfordringen vært biler som har stått og ventet på å kjøre ut fra Rema, for eksempel nordover. Da ser bilfører ofte sørover mot byen for å se om det er klart, og så kjører de nordover. Det kan føre til at man blir uoppmerksom på gangfeltet når man skal kjøre ut, sier Stangnes, som viser til en lignende ulykke ved Spar for et par år siden.

– Dette viser at det er noen utfordrende områder langs denne veien, sier Stangnes.

– Bør Vegvesenet her vurdere andre løsninger for gangfeltet?

– Det er naturlig etter en slik hendelse at det tas initiativ til å se på om det finnes andre måter å løse trafikken på i området, sier Stangnes.