– Jeg får negative tilbakemeldinger på at folk ikke får tilbake de faktiske utgiftene de har hatt på hurtigbåten eller med ferja, sier Andre Møller.

—Må endre praksis

Derfor tok ordføreren i øykommunen kontakt med Pasientreiser ved Helgelandssykehuset for å høre om dette medførte riktighet. Han fikk bekreftet at dersom man har med seg bil på ferja, er det antall kilometer over fjorden mellom Igerøy og Horn som teller, ikke det ferjebilletten koster. Han tar et eksempel med en innbygger som kontaktet ham etter at han hadde vært hos øyelegen i Velfjord, en reise på ni mil tur retur Horn som Pasientreiser refunderer med 2,30 øre per kilometer. Også til sjøs ettersom han hadde bilen med på ferja. En drosjetur koster ifølge Møller rundt 4.000 kroner på denne strekningen, noe Pasientreiser dekker fullt ut.

—Dette må de gjøre noe med, her kan man spare samfunnet for mange tusen kroner. De er nødt til å informere om hvilke rettigheter man har. Pasientene blir oppfordret til å reise billigst mulig, og de fleste oppfatter det å kjøre selv som billigst, sier Møller.

Han viser også til at ved bruk av hurtigbåt skal faktiske utgifter til billetten dekkes, men at det finnes mange eksempler på at pasientene i ettertid kun får refundert for antall kilometer.

—Det viser seg at det ikke blir praktisert at de får refundert billettene. Pasientreiser sier til meg at det bare er å klage dersom det blir gjort saksbehandlingsfeil. Ofte dreier dette seg om eldre mennesker, og vi vet at ikke de liker å klage på slike ting, sier Møller.

Må reise ett døgn før

Heidi Jenssen fra Vega skal operere kneet ved Helgelandssykehuset Mo i Rana 1. november. Dagen før operasjonen skal hun møte til første konsultasjon med lege klokken 09.00 på morgenen. Da hun ringte Pasientreiser var hennes ønske å ta fly på ettermiddagen dagen før legekonsultasjonen slik at hun kunne fullføre arbeidsdagen før hun reiste til Mo. Her ble hun først blankt avvist med at det ikke gikk fly fra Brønnøysund på ettermiddagen.

—Selv om hun jeg snakket med etter hvert fant ut at det faktisk gikk fly, sa hun at jeg måtte ta Helseekspressen. Den går på morgenen fra Brønnøysund og det kommer til å bli lang ventetid på Mo. Hvis Mo skal bli vårt sykehus i fremtida, kommer det til å gå mye tid bort i reising, sier Jenssen.

Hadde hun vært klar over at hun måtte ta Helseekspressen, ville hun heller valgt å foreta operasjonen ved Nordlandssykehuset i Bodø.

—Jeg har ikke tidligere hatt dårlig erfaring med dem, men nå fikk jeg en liten nedtur i og med at hun jeg snakket med var så bestemt. Etter at jeg la ut en status om dette på Facebook var det ei som sa til meg at dette hadde skjedd henne to ganger. Tilbudet med Helseekspressen er kjempefint, men av og til slår det feil ut. Jeg synes de var lite fleksible, sier Heidi Jenssen.

Bruker kartdata

Arve Smedseng er områdesjef ved Helgelandssykehuset HF Pasientreiser. Han viser til at hovedregelen er at pasienten får dekket reisen med en standardsats per kilometer, uansett hvilket transportmiddel pasienten har brukt. Reisen må være lenger enn ti kilometer hver vei, og koste mer enn lokal minstetakst med offentlig transport.

—Pasientreiser dekkes med en standardsats per kilometer, for tiden 2,30 per kilometer, og beregnes ut fra nødvendig reisevei. Nødvendig reisevei er i utgangspunktet korteste reisevei. Vårt saksbehandlersystem beregner korteste reisevei og ferjestrekninger ut fra kartdata levert av Statens vegvesen. Velger man å reise som passasjer på hurtigbåt eller ferje, uten å ta med bilen, vil de faktiske reisekostnadene dekkes mot dokumentasjon, bekrefter Smedseng.

Satsene du får dekket ved pasientreiser, og egenandelen pasienten selv må betale, fastsettes årlig av Stortinget.

—Når man velger å benytte en standardsats vil dette gi noe ulikt oppgjør enn hva man fikk dekket tidligere. I noen tilfeller blir utbetalingen høyere og i andre tilfeller lavere enn etter det gamle regelverket som gjaldt frem til 1. oktober 2016. I sum viser utbetalingene totalt sett å ligge på omtrent samme nivå som tidligere. Pasienter som velger offentlig kommunikasjon får i all hovedsak dekket alle sine utlegg, sier Arve Smedseng.

Smedseng sier han ikke kan kommentere Heidi Jenssens sak da han ikke kjenner bakgrunnen for avgjørelsen og heller ikke for reisen, men sier på generelt grunnlag:

- Fra Vega til Mo i Rana er det under 300 km. Da er hovedregelen er at pasienten får dekket reisen med en standardsats per kilometer, pr tiden 2,30 pr km, uansett hvilket transportmiddel pasienten har brukt. Det er i utgangspunktet pasientens egen ansvar å ta seg til og fra behandling. Når vi organiserer transport søker vi å gjøre dette så kostnadseffektivt som mulig. Samtidig som vi skal ivareta pasienter medisinske behov for tilrettelegging. Ved transport av pasienter uten medisinske behov vil økonomi veie tungt. Fra Sør-Helgeland er det opprettet et tilbud med Helseekspress til Mo  i Rana. Denne kapasiteten forsøker vi å utnytte så langt det er mulig. Å kjøpe en flyreise fra Brønnøysund via Bodø til Mo i Rana er en betydelig dyrere løsning enn en reise med Helseekspressen som allerede er betalt, sier Smedseng.

Han legger til at kostnadene til pasienttransport er en del av økonomien til Helgelandssykehuset.

- Desto mindre vi bruker til pasienttransport desto mer blir det igjen til medisinsk behandling for Helgelands befolkning. Det er selvsagt opp til den enkelte pasient å selv velge andre løsninger enn den vi tilbyr. Merkostnadene må da pasienten selv dekke, sier han.

Slår urettferdig ut

Ordføreren på sin side sier han ikke kommer til å godta at innbyggerne på Vega ikke får dekket reisekostnadene sine til sykehus og legespesialist.

—Jeg snakket med direktøren sentralt og han ønsket at vi tok opp det vi oppfatter som urettferdig. Jeg oppfordrer alle som ikke har fått dekket hurtigbåtreisen til å klage, eller til å kontakte meg. Det eneste man kan gjøre er å få til et skikkelig politisk trykk slik at vi får gjort noe med dette, sier Andre Møller.

Heidi Jenssen synes Pasientreiser er svært lite fleksible. Hun må reise fra Vega ett døgn før hun har legetime på Helgelandssykehuset Mo i Rana fordi hun ikke får ta fly, men må ta Helseekspressen.
Arve Smedseng, leder for pasientreiser Helgelandssykehuset Foto: ressefoto, ba-avis