Dag er daglig leder for det nyoppstartede selskapet Mediehuset Brønnøysund AS. Under selskapet er det etablert to nettsteder, Midtinorge.no og Helgelandsguiden.no.

Hege Sæthre Lind er redaksjonelt innholdsansvarlig for nettstedene.

  • Rett skal være rett: Både Lind og Dag har bakgrunn fra Brønnøysunds Avis. Lind arbeider i dag hos Brønnøysundregistrene, og Dag driver Nasdag Design og IT.

Nettside og katalog

Mens Midtinorge skal være en nettside der man skal presentere mer reportasjeaktig stoff om opplevelser og bedrifter, er Helgelandsguiden en katalogtjeneste, som skal bidra til å gjøre bedrifter synligere på nettet.

– Tanken bak er at vi ser at det er så mye fint på Helgeland, både hva angår kultur, opplevelse og reise. Å bruke det og å få det frem på nettsiden er målet, sier Dag, som understreker at dette ikke er en nettavis.

I første omgang er ikke målet for Midtinorge å tjene penger.

– Vi har ikke kalkulert med stor fortjeneste. Det vi håper er at vi kan være nyttige for flere med disse to nettstedene. Om bedriftene og leserne mener vi gjør noe nyttig kan vi kanskje begynne å tjene penger etter hvert. Det ser vi langsiktig på, sier han.

Synlighet

Dag er opptatt av at digitaliseringen går sin gang.

– De fleste bedrifter satser jo på det. Vi håper at vi hjelpe bedriftene slik at de blir lettere å oppdage på nettet, sier han om katalogsiden Helgelandsguiden.

Målet er at en bedrift skal få bedre poengsum hos Google, og dermed komme lenger opp på søkeresultatene.

– Om vi profilerer en bedrift vil det gi bedriften bedre rangering hos Google, siden Google ser omtalen på våre sider, det er en del av mekanismen, sier han.