Det nye samferdselskartet presentert av samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) i Nordland innebærer flere endringer på Sør-Helgeland.

Blant endringene som nok blir mest kontroversielle er nok:

Liker ny NEX

Rett skal være rett. Vega-ordfører Andre Møller er faktisk ikke bare misfornøyd.

– Jeg er positiv til forslaget de hadde med NEX på sommeren. En ny rute mellom Vega-Herøystedene via Sandnessjøen og helt opp til Bodø er en bra reiselivssatsing, og den tar også gods. Det er ingen radikale ting, som å legge ned hurtigbåten til Brønnøysund, men mindre tilpasninger av ruten slik at den skal passe til for eksempel flyrutene. Suppleringen på Tjøtta-Igerøy videreføres, sier han.

Må komme seg til sykehus

Samtidig er han mindre fornøyd med andre deler av innstillingen.

– I utgangspunktet er det en del ting som er utfordrende på vinteren i forhold til frakt av fisk og folk til sykehus. Det handler også ungdommen som pendler mellom Vega, Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana, de må reise med ferje, men da må det settes opp en buss som korresponderer, det må til. Det er mange ting man må ha særmøter med fylket om, mener han.

– Må anløpe Ylvingen

Han mener det er «teknisk umulig» å gjennomføre et kutt av anløp til Ylvingen.

– Det var to unger som gikk på skole der, men nå er det tre til. Siden det er lovpålagt skoleskyss, og transporten ikke lar seg gjøre med ferje uten at det tar for lang tid, så lar det seg ikke gjøre å kutte det anløpet, mener han.

Han mener dette er et godt bilde på at faktagrunnlaget har endret seg siden høringsfristen for to år siden. Han mener også det er viktig å finne en løsning på frakt av fisk fra fiskebruket på vinterstid.

– Ikke fått med seg

Han tror også noen må ha blingset litt på detaljene når det foreslås å legge ned formiddagsturene Igerøy-Tjøtta tirsdag og fredag.

– Tirsdag er det dyretransport med gris, det er en del de ikke har fått med seg, mener han.

Også Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen (Ap) er misfornøyd og fornøyd med deler av innstillingen.

– Det er jo både bra og dårlig. Det er bra man korter ned reisetid mot Sandnessjøen med flere direkteavganger, og koordinerer ferjene bedre mellom sambandene, og at man har fokus på bedre kapasitet, særlig på Tjøtta-Forvik, og Vennesund-Holm - som er det største sambandet i Nordland. Det er også bra at man vil få til bedre åpningstid, mener han.

– Sviktende grunnlag

Det han derimot ikke er fornøyd med er forslaget om å legge ned Sauren-ferja.

– Her har jeg jo mistanke om at man gjør dette på sviktende grunnlag, sier han, og viser til informasjonen velforeningen har hentet fram.

– Uansett om man legger til grunn tre fastboende er det om lag 1.500 til 2.000 biler som fraktes over hvert år, og 3-4.000 passasjerer. Å legge ned ferjeforbindelsen vil skape store problemer for kommunen. Vi har mange kilometer vei der ute som skal ivaretas, for ikke å snakke om beredskap ved brann for å få over tyngre utstyr, renovasjon med SHMIL, vei, vann, alvøp og strøm som ivaretas av kommunen og andre aktørerer rammes også, mener han.

Han mener Vega-båten er et dårlig alternativ av flere årsaker.

– Hurtigbåten fra Vega er som regel full når den går mellom Vega og Brønnøy. Om den da også skal gå innom Sauren vil det gå ut over sambandet ved at man bruker 20-25 minutter ekstra, sier han, og mener dette ikke er godt nok for verken fastboende eller pendlere til og fra Vega.

Ekstrakostnader

Han peker også på kostnadene knyttet til hurtigbåten og til forbedring av kai på Sauren.

– Vi snakker om ekstrakostnader og ulemper som er mye større enn gevinsten Nordland fylke ser ut til å ha i dette tilfellet, sier han.

Hanssen vil følge opp spørsmålet med regionrådet, og særlig med Vega-ordfører Andre Møller (Ap), samt med fylkesråd Eggesvik.

– Jeg ser ikke annen løsning enn den vi har i dag som er den rimeligste og beste.

  • Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik, har fredag uttalt til BAnett at det er aktuelt å se på Sauren-ferja om det er lagt feil tall til grunn.