Derfor er fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp) litt varsom med å si at det vil være kategoriske krav om ferjer med lavt utslipp i det nye lang-anbudet.

Og det er en annen sak: Før langanbudet skal det neste år gjøres et mellomanbud på tre år, før langtidsanbudet på 8-10 år gjøres.

Men tilbake til materien, vil fylket insistere på lavutslippsferjer på de tre sambandene? I innstillingen til nytt samferdselskart skriver fylket at Tjøtta-Forvik, Horn-Anddalsvåg og Vennesund holm alle er «et av sambandene langs fv. 17 som er aktuelt for nytt lav- eller nullutslippsfartøy.»

Setter inn alt for lavutslipp

– Det betyr at det på hele fylkesvei 17 opp til Meløy skal være lavutslippsferje. Men det er et spørsmål om vi skal bygge ferjer selv, eller om de private aktørene som Torghatten eller Boreal skal bygge nye ferjer, sier samferdselsråd Eggesvik til BAnett.

På direkte spørsmål om dette helt konkret betyr at det stilles krav til slike ferjer svarer han:

– Vi vil sette alt inn på å få til lavutslippsferjer. Vi har folk ansatt som arbeider i et prosjekt med denne saken. Vi har fått 4,8 millioner for å arbeide med det. Så vi kommer til å stille krav om lavutslippsferjer, men det fordrer at vi har ladestasjonene klare. Det kan hende det er noen steder det er nett til å lade allerede i dag. men det kreves veldig mye strøm, sier han.

Ladestasjoner viktig

Det man tenker på er hurtigladestasjoner, som kan lade ferjen raskt, og at ladestasjonen så lades opp over lengre tid. På det viset kan man kanskje unngå behov for store utbygginger av strømnett til ferjeleiene.

Utviklingen av batteriteknologi går raskt, og Eggesvik mener at dette også må tas med i beregningen. Det er nok realistisik med investeringskostnader for slike ladestasjoner på over ti millioner kroner. Men:

– Ny teknologi kan være mer miljøvennlig og billigere i drift enn diesel er i dag, det kan gi dobbelt effekt. Men det må vi se på. Vi vil drive ferjene så miljøvennlig som mulig og så kostnadseffektivt som mulig. Det jobbes også med hydrogen, både innen ferje og lokomotiv, men per i dag er elektrifisering mest sannsynlig, legger han til.

Utslipp blir avgjørende

Men hva innebærer dette rent praktisk? Vi stiller spørsmålet til Tormod I. Christensen, som er seksjonssef for ferjeforvaltning i Statens vegvesen Nordland.

– Det kan være alt mulig, det som kommer til å være i anbudet er at vi stiller krav til utslipp. Det er det som er avgjørende, ikke hvordan selskapene oppnår de ønskede utslippsniåvene av CO2 og NOx, sier han til BAnett.

Bakgrunnen er at fylkeskommunen ikke ønsker å være for konkrete om hva slags fartøy de ønsker, er at de ønsker å legge til rette for at selskapene skal være mest mulig kreative. En del av kriteriene for å få anbudet vil være at fartøyet oppfyller utslippskravene, og det vil gis poeng ut fra miljøhensyn i anbudskriteriene, sier han.