Leder Lisbeth Johnsen i Torgnesøyan Velforening er oppgitt og frustrert og mener fylkesrådet ikke har tatt i betraktning høringsuttalelser fra velforeningen, Brønnøy kommune og en rekke andre støttespillere. Ifølge Johnsen er det få argumenter for å legge ned ferjesambandet, og mange sterke argumenter for å beholde ferjen.

– For det første har fylket brukt SSB-tall fra 2015, som viser tre fastboende der ute. Det er feil. Vi er 13 fastboende, som jeg er helt sikker på. Det er over 20 personer som bor mesteparten av året der ute. I tillegg har vi folk som driver næring i form av landbruk. Det er også flere bedrifter som har meldt flytting ut til Torgnes. Jeg forstår ikke hvordan fylket kan legge ned ferjen vår, sier Johnsen.

– De tar kvelertak på det som er et livskraftig øysamfunn i dag.

Er det penger å spare?

Hun mener de økonomiske argumentene fra fylket framstår som dårlige. Fylket foreslår at hurtigbåten som betjener Vega-Brønnøysund-sambandet skal gå innom Torgnes ved behov. Johnsen hevder vinningen går opp i spinningen her.

– Vi har snakket med TTS for å få samlet inn tall og fakta rundt dette. Ferjesambandet i dag koster fylket cirka 2,1 millioner kroner. Hvis man skal bruke hurtigbåten slik de skisserer så må det inn et ekstra mannskapsskift på MF Vegtind som går til og fra Vega. Dette koster nærmere 2 millioner i året. I tillegg må ferjeleiet på Sauren oppjusteres betydelig. Det koster millioner. Hvis det skal leies inn reserveferje for å ta unna noe spesielt så koster det nærmere 70.000 kroner i døgnet. Hvor skal de spare hen? spør Johnsen.

Velforeningen mener konsekvensene av å legge ned ferjen er dramatiske for øysamfunnet.

– Hva skal de som driver gård gjøre for å få hentet dyr og fôr, hva med nødslakt? Reparasjoner av kjøretøyer, traktorer? Hvordan skal Helgeland Kraft få gjort nødvendige grep der ute? Hva med de kommunale tjenestene, vei, brøyting, avløp og annet. Dette vil få stor betydning.

Sauebønder fortviler

Håper fylket snur Beate Horn Ebbesen og mannen har sauedrift i Torgnesøyene. De får problemer hvis ferjen forsvinner. Foto: Bård Pedersen

Beate Horn Ebbesen og mannen kjøpte et gårsbruk på Torgnes i 2006. De har nylig meldt flytting og har vært folkeregistrert der ute siden 1. september. De har sauer på helårsdrift og ser mørkt på fylkesrådets innstilling.

– Sauedriften er viktig for oss, og ikke minst for nedbeiting av kulturlandskapet der ute. Vi har ikke nok fôrproduksjon selv, så vi er avhengige av å kjøpe rundballer. Disse må fraktes med ferje. Vi har også utstyr, traktorer og annet som må på verksted med jevne mellomrom. Dyr skal også leveres til slakteri. Uten ferjen så vet jeg ikke hvordan vi skal få løst dette, sier Ebbesen.

– Jeg håper de snur, og at vi får beholde ferjen.

Fylket vil regne igjen

Samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp), her under dåpen av «Hornstind». Foto: Simon Aldra

BAnett tar henne på ordet, og stiller spørsmålet til fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik (Sp).

– Det vi prøvde å gjøre var å forholde oss til 2016. Vi forstår det vil være variable tall. Flytter det til fem i tillegg til de tre som er registrert som fastboende, så er det åtte. Hovedgrunnen til at vi har valgt ut fire hurtigbåtanbud og ett ferjesamband er at vi 1. januar 2018 mister et tilskudd på femten millioner. Når det er under 10 personbiler per døgn får vi ikke et slikt tilskudd, og da blir det ekstra utgifter, innleder Eggesvik.

– Vil fylkeskommunen se på Sauren igjen, med tanke på det som hevdes om kostnad med den nye løsningen, samt antall fastboende og næringsvirksomhet?

– Vi må gjøre det. Om det viser seg at det er nye opplysninger som tilsier at det blir andre kostnader må vi det. Utgangspunktet slik vi har lagt det opp er at de får hurtigbåt i stedet for ferje. Vi tror vi har sett ganske nøye på tallene, men ar vi regnet feil på noe så må vi se på det igjen, sier Eggesvik.

Men, legger han til:

– Det må være et rimeligere tilbud enn i dag.

– Sviktende grunnlag

Folket på Sauren og Torgnes får støtte fra Brønnøy-ordførerer Johnny Hanssen (Ap).

– Her har jeg jo mistanke om at man gjør dette på sviktende grunnlag, sier han, og viser til informasjonen velforeningen har vist til.

– Uansett om man legger til grunn tre fastboende er det om lag 1.500 til 2.000 biler som fraktes over hvert år, og 3-4.000 passasjerer. Å legge ned ferjeforbindelsen vil skape store problemer for kommunen. Vi har mange kilometer vei der ute som skal ivaretas, for ikke å snakke om beredskap ved brann for å få over tyngre utstyr, renovasjon med SHMIL, vei, vann, alvøp og strøm som ivaretas av kommunen og andre aktørerer rammes også, mener han.

Dårlig alternativ

Han mener Vega-båten er et dårlig alternativ av flere årsaker.

– Hurtigbåten fra Vega er som regel full når den går mellom Vega og Brønnøy. Om den da også skal gå innom Sauren vil det gå ut over sambandet ved at man bruker 20-25 minutter ekstra, sier han, og mener dette ikke er godt nok for verken fastboende eller pendlere til og fra Vega..

Han peker også på kostnadene knyttet til hurtigbåten og til forbedring av kai på Sauren.

– Vi snakker om ekstrakostnader og ulemper som er mye større enn gevinsten Nordland fylke ser ut til å ha i dette tilfellet, sier han.

Hanssen vil følge opp spørsmålet med regionrådet, og særlig med Vega-ordfører Andre Møller (Ap), samt med fylkesråd Eggesvik.

– Jeg ser ikke annen løsning enn den vi har i dag som er den rimeligste og beste.