Brønnøy kommune opplyste i juli på skolenes nettsider at foreldre og elever fra 1. til 7. trinn vil oppleve "endringer i skolehverdagen".

- Alle elever på barnetrinnet blir utstyrt med hver sin ipad som blir hovedverktøyet i opplæringen videre. Alle skolene blir i sommer rustet opp for å ta imot teknologien som blir den nye hverdagen for elevene, skriver kommunen.

Millionsatsing på en ny måte å lære på

Ifølge oppvekstkonsulent Kjartan Paulsen, som har ledet iPad-prosjektet i Brønnøy, så er det cirka 700 elever på disse klassetrinnene i Brønnøy. Alle får imidlertid ikke sine iPader første skoledag, og for noen av elevene blir det et gjensyn med iPaden.

- Elevene ved 1. til 4. trinn ved Hilstad og 1. til 3. trinn ved Salhus har allerede brukt iPad i undervisningen. Men disse padene tok vi inn før sommerferien for å oppjustere og tilpasse dem til ny programvare. Elevene som har brukt iPad før begynner å bruke dem igjen umiddelbart ved skolestart. De andre tar dette gradvis. Det er snakk om et stort løft, så vi har satt oss mål om at alle skal få utdelt iPader i løpet av 14 dager.

Digitaliseringen innebærer også store kostnader.

- Kommunestyret bevilget 5 millioner til en IKT-satsing fordi vi henger etter. Vi er inspirert av Sømna og det som har skjedd i skolene der. Satsingen er todelt. Vi har mål både om å øke kompetansen til elevene på IKT-verktøy, og for å utvikle elevenes fagkompetanse. Dette mener vi også vil gi en mer variert og spennende undervisning, sier oppvekstkonsulenten.

Ved BBU er alt av klasserom oppjustert for å takle digital undervisning med iPad.

- Kontorforum har gjort en formidabel jobb i sommer for å få alt på plass. Det skal være klart i dag, alle klasserommene er oppjustert med apple-TV, tavler, prosjektorer og annet. Det er gjort på de aller fleste klasserommene ved skolen, sier Paulsen.

Skrekkblandet fryd

Lærerne har i tillegg fått et løft på sine arbeidsrom. For å innføre den nye metodikken med iPad gjennomfører kommunen et utdanningsløp for lærerne i samarbeid med firmaet RIKT. Dette begynte onsdag denne uken. I begynnelsen av september skal lærerne ha en ny runde på tre dager med RIKT. Totalt får lærerne ti dager med kursing i løpet av året.

- Hvilken respons har dere fått fra lærerne på dette?

- Det er litt skrekkblandet fryd. Noen gleder seg veldig, og ser fram til dette. Andre er litt mer spent på dette. Det er nytt, en ny måte å gjøre ting på. Dette blir også planleggingsverktøyet deres. Vi har forsøkt å gjøre dette så enkelt som mulig, slik at dette ikke skal være et problem, sier Paulsen.

Han understreker også at kommunen har fokus på at både lærere og elever skal få grundig oppfølging.

- Da vi fikk PC-er i sin tid, da fikk lærerne bare verktøyet i hånda. Det vi gjør nå er ikke en opplæring i hvordan man bruker en iPad, det handler om en metodikk - en ny måte å drive undervisning på. Dette skal gjøre det mulig for elever og lærere å samarbeide med hverandre. Det skal være en del bieffekter av dette, som blant annet gir elevene mer involvering. Det vi lærer nå gjennom RIKT, gjør at elevene stadig blir mer involvert i planleggingen av sin egen læring.

Har kontroll på både padder og nett

- Hva med nettvett og hvordan skal dere sikre at iPadene brukes til undervisning - ikke sosiale medier og lek?

- Det som er snedig med styringen av iPadene er at vi kan blokkere både på klasse- og individnivå. Alt fra nettsider til internett-tilgang. Dette er enkelt å administrere for lærerne. Vi får god oversikt over ting, og ingen kan laste ned noe på egen hånd. De fleste har tilgang til internett fra før hjemme, og det blir også et foreldreansvar å følge opp dette når iPadene kommer hjem for leksearbeid. Nettvett skal undervises underveis. Det skal elever og lærere snakke om kontinuerlig. Det er viktig at elevene forstår kildekritikk, at man ikke tenker at alt på nettet nødvendigvis er riktig, sier Paulsen.

Det er også spesifikke apper (programmer) som skal brukes til undervisning.

- Dette er pedagogiske apper, og det er disse man hovedsaklig skal benytte i begynnelsen. Ved disse blir metodikken bakt inn i undervisningen. Dette skal ikke gjennomføres med et kurs en gang i året, som man kanskje glemmer etter noen uker. Det blir det kontinuerlig fokus på, hver dag. Da tror vi det går mer naturlig inn både hos lærere og elever. Foreldrene skal også involveres, og dette blir tema på foreldremøtene nå i høst.

Skal bruke blyant og papir også

Kommunen understreker også at det ikke bare skal jobbes digitalt framover:

- Dette betyr ikke at elevene skal sitte foran skjerm hele tiden. Vi skal fremdeles ha praktiske læringsaktiviteter, lese bøker og bruke blyant, skriver kommunen på skolenes nettsider.

PC-er brukt på de laveste trinnene flyttes samtidig til ungdomsskolen for å øke kapasiteten der. Kommunen opplyser at personalet vil få grundig opplæring i bruk av iPad som verktøy i skolen. Det er leid inn ekstern kompetanse for å gi opplæring til skolens ansatte.

- Dere skal inn med 700 iPader i nye digitaliserte klasserom til elever fra 6 år og opp. Er det mulig å gjøre noe slikt knirkefritt?

- Jeg er spent selvfølgelig, og håper alt fungerer slik det er tenkt. Vi hadde noen småproblemer innledningsvis, men jeg føler meg tryggere nå når vi har både Evry og IT-avdelingen på vakt. Vi har kjapp tilgang til bistand hvis det skulle være noe, sier Paulsen.