Det er fylkesråd for samferdsel,  Per Eggesvik som 30. august skal møte Widerøe for å drøfte flyrute-løsninger for pasienter og næringsliv på Helgeland.

– Det er en alvorlig situasjon for mange næringsdrivende , og det er store konsekvenser for Brønnøysundregistrene, uttalte direktør Lars Peder Brekk i Brønnøysund tirsdag.

Forventer betydelig høyere tap

I fredagens  papirutgave av BA så utpeker Widerøe flypassasjeravgiften som viktigste hinder for bedre rutetilbud i distriktet. Widerøesjef Stein Nilsen har har i eget høringsbrev i februar 2016, advart mot at flypassasjeravgiftens utforming ville ramme kortbanenettet og distriktene hardt, mens lange mer forurensende utenlandsflygninger belønnes.  De fremla også et alternativt forslag til hvordan flypassasjeravgiften kunne  utformes; dette slik  at distriktsruter med små fly ikke skulle rammes uforholdsmessig.

Widerøe tjente 247 millioner kroner i 2016, og utgjorde halvparten av Torghattenkonsernets omsetning på over ni milliarder kroner.

– Innføringen av ny passasjeravgift fra 1. juni 2016 har vesentlig forandret de økonomiske forutsetningene i Widerøe, sier Nilsen.

Selskapet forventet et tap på 40-50 millioner kroner som følge av innretningen av flypassasjeravgiften, men Nilsen sier til BA torsdag at tapet nå i 2017 forventes å bli betydelig høyere.

Rammer distriktene hardt

Det var dette vi advarte mot, sier stortingsrepresentant og førstekandidat ved høstens valg Eirik Sivertsen (Ap).

– Denne avgiften ble innført fordi regjeringspartiene skulle saldere sitt budsjett, og det uten å tenke over konksekvensene.  Passasjeravgiften treffer ikke miljømessig, men rammer distriktene hardt. Vi vil ta bort denne,  og erstatte den med en avgift som har reell miljøeffekt, og som ikke har store negative konsekvenser for distriktene, slik som Nordand. Hvordan dette kan gjøres må vi komme tilbake til. Men Widereø har synliggjort måter som kan gi mye bedre modell enn det vi har i dag, sier Sivertsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har uttalt at Widerøe driver en kampanje mot avgifter, og har etterlyst flere bonusturer utført av Widerøe,  utover det statlige anbudet.

– Nå må regjeringen slutte å legge skylda på Widerøe for at tilbudet på Fot-banenettet (forpliktelse til offentlig tjenesteyting, red.anm.) er for dårlig.

– Det eneste regjeringen har vært opptatt av i denne Fot-rutesaken for Helgeland har vært å kutte i kostnader.  Dette er regjeringens kollektivtilbud for Nord-Norge. Vi ser at de alle andre steder er opptatt av utvikle kollektivtilbudet, men bare ikke i Nord-Norge. Her er det bare om å gjøre å få ned kostnadene. Jeg mener helt klart ansvaret for dagens flykrise på Helgeland er regjeringens, ikke Widerøe, sier Sivertsen.

Eggesvik stiller seg tvilende

Men samferdselsråd Per Eggesvik (Sp) i Nordland fylkeskommune, som snart møter Widerøe, føler seg ikke trygg på at fjerning av passasjeravgiften gir løsning.

– Jeg tviler på at det vil løse problemene rundt kortbanenettet på Helgeland, selv om det vil være til hjelp hvis avgiften blir lavest til de korteste flyturene. Problemet for Helgeland er i hovedsak knyttet til rammene rundt anbudet i Fot-rutene. Disse rutene skal sikre et minimumstilbud til distriktene. Da er det kun Staten som kan gjøre noe slik situasjonene er nå, sier Eggesvik.

I en mail til BA skriver finanspolitisk rådgjevar i Senterpartiet, Geir Indrefjord at han vil presisere at det ikke er korrekt at Senterpartiet har kalkulert inn avgiften i budsjettene sine.

– I staden har vi redusert avgifta betydeleg (med 300 mill. kroner) i det alternative statsbudsjettet vårt for 2017, og vi og går der inn for ei ordning som vil gjere avgifta meir distrikts- og miljøvenleg. Også Senterpartiet ynskjer primært å fjerne avgifta, men vi har valt å vere konstruktive og føreslå ein alternativ modell som eit kompromissframlegg, skriver han.

Avgiften skulle etter forutsetningene gi staten én milliard kroner i inntekt, men er i inneværende års statsbudsjett beregnet å gi 1,6 milliarder kroner i inntekter, ifølge NTB.

Forsvarte innføring- vil nå ha den fjernet

Sammen med høyrerepresentanter fra både Nordand, Troms og Finnmark forsvarte i 2015  stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (H) innføringen av flypassasjeravgiften.

– Å si at jeg er for avgiften er vel å trekke det langt, sier Ebbesen nå.

– Det var en avgift som kom i forbindelse med budsjettforhandlingene med Venstre og KrF - i det opprinnelige forslaget til statsbudsjett fra regjeringen var den ikke med. Og jeg var fornøyd med at regjeringspartiene klarte å komme til enighet med samarbeidspartiene om budsjettet. Nå har Widerøe valgt å sette inn større fly og færre avganger på Helgeland for å redusere sine kostnader og vinne anbudet - fair nok det. Men jeg ser helt klart at tilbudet er blitt veldig mye dårligere. Staten kompenserer flypassasjeravgifta på fotrutene på kortbanenettet.  I Høyres program for kommende stortingsperiode har vi programfestet at vi ønsker å fjerne flypassasjeravgifta og erstatte den med en avgift som har klar miljøeffekt. Så vinner vi valget er dette vårt utgangspunkt, skriver Ebbesen i en sms til BAnett.

Frp-leder og finansminister Siv Jensen har også uttalt til Dagbladet at flypassasjeravgiften må bort.

Men samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) er ikke trygg på at avgiftskutt er løsningen for de statlige anbudsrutene på Helgeland. Foto: Thor Wiggo Skille