25. juli rykket Brønnøy brannvesen ut til Brønnøy Tank, hvor det oppstod diesellekkasje etter overfylling av en tankbil.

- Vi strør på et barkbelegg kalt Sugol som suger opp olje. Etter en stund vil vi samle alt opp, kommenterte brannsjef i Brønnøy brann- og redningsvesen Geir Johan Hanssen på stedet dagen da det skjedde.

- Vi ser nå ingen umiddelbar fare. Her er et uhell som har skjedd, og det ryddes nå opp i. Det er også lekkasje ut på sjøen, men det er vanskelig å anslå hvor mye det er snakk om, sa Hanssen.

Mangler oppsamlingstank

I et brev datert 28. juli gir Kystverkets beredskapssenter Brønnøy Tank pålegg om å gi opplysninger i saken. Kystverket viser til hendelsen 25. juli, som ble rapportert til dem samme dag.

- På bakgrunn av rapport fra Brannvesenet i Bodø er det registrert diesel på veg og i grunnen ved deres anlegg som følge av overfylling på kjøretøy. Det opplyses videre i rapporten at denne overfyllingen har pågått i svært lang tid. Manglende oppsamlingstank/kar har gjort at forurensingen har spredt seg direkte i grunn når det har blitt spylt i område eller ved naturlig avsig, heter det i brevet.

- Motatte bilder viser at spill fra olje er godt synlig og renner ut av området med fall mot kaianlegg/brygge og ut i sjøen. Området er ikke sikret med at overflatevann/spill samles opp og ledes inn i oljeavskiller.

Må redegjøre

Med hjemmel i forurensingsloven § 49 pålegger Kystverkets beredskapssenter Brønnøy Tank å gjøre redegjøre for følgende:

* Selve situasjonen og årsak til forurensingen

* Mengde og type forurensing, samt hvilken utbredelse denne forurensingen har

* Hvilke skade har forurensingen forårsaket, også med tanke på potensiell miljøskade

* Tiltak som har blitt utført for å begrense omfanget av hendelsen/hendelsene

Feil på sensor

Daglig leder Brynjar Einvik ved Brønnøy Tank svarte Kystverkets beredskapssenter i et brev datert 31. juli. Han skriver at dieselutslippet i juli oppstod på grunn av feil på en sensor på tankbilen. Denne feilen gjorde at overfyllingsvernet ikke fungerte på ett rom. Ifølge sjåføren rant rundt 30 liter diesel ut på toppen av tanken.

- En elektriker har gjennomgått tankbilen og funnet feilen. Ny sensor er bestilt. Det er en sensor for ett av rommene som var defekt pluss jordingsfeil, skriver Einvik.

Han påpeker at ved en overfylling på cirka 30 liter vil dette ha blitt liggende på asfalten og ikke rent ut i grunnen, men ved denne hendelsen ble tankbilen spylt på grusen slik at vann blandet med anslagsvis 2-3 liter diesel rant ut i sjøen.

- Hele området står på steinfylling slik at til sist blir eventuelt dieselsøl vasket ut i sjøen, skriver Brynjar Einvik.