Flyrutetilbudet innført i Brønnøy fra 1. april i år rammer Brønnøysundregistrene hardt, ifølge registerdirektør Lars Peder Brekk. Han er også bekymret for lokalt næringsliv.

Penger og rekruttering

– Det er utvilsomt en svært alvorlig situasjon for mange næringsdrivende slik vi opplever det. For Brønnøysundregistrene har det også store konsekvenser. Vi styrer nasjonale felleskomponenter som Enhetsregisteret og Altinn. Vi er den største registerfører i landet og har behov for å reise mye. Spesielt mellom Brønnøy og Oslo. I løpet av året har vi om lag 2000 reiser tur/retur. Da har vi ikke regnet med alle dem som besøker oss av både konsulenter og i annet samarbeid. Når vi gjennomfører store prosjekt slik vi nå holder på med, så får åtte færre avganger i uka store konsekvenser. Dette både i forhold til at vi får økte kostnader i forhold til at vi må reise tidlig tilbake fra Oslo, eller velge overnatting. Men også knyttet til rekruttering i forhold til at fagfolk og samarbeidspartnere vil være i Oslo heller enn å reise til Brønnøysund. Den langsiktige konsekvens av dette er at opprettholdelse av viktig arbeidsplasser i distriktet settes i fare. Det er ikke slik at vi har anledning til å sitte å vente på å reise. Også offentlige etater står i konkurransesituasjon og må ha gode flyruter. Dette som tilbys i dag er lite fleksibelt og gjør det ekstra kostbart for oss. Rammebetingelsene våre er åpenbart forringet de siste månedene, sier Brekk.

Sager av egen gren

På NRK fredag la samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) ansvaret for å løse situasjonen på Widerøe, mens Widerøe Stein Nilsen uttalte at samferdselsdepartementet måtte løse situasjonen.

– Jeg mener både samferdselsdepartementet og Widerøe må gå gjennom og vurdere situasjonen. Faren er at de på sikt undergraver arbeidsplasser og sysselsetting rundt omkring i landet. Dette er alvorlig for Widerøe, og er noe de helt åpenbart må se på. Men ikke minst er det alvorlig for samferdselsdepartementet som legger rammer for å drive virksomhet rundt om i landet. Det er mitt ansvar som øverste leder i vår virksomhet å si fra at vi ser særdeles alvorlig på den situasjon vi har kommet i. Det er ikke tull det næringslivet har påpekt. Rutetilbudet et er blitt dårligere, og det gjelder også Trøndelag hvor jeg har erfaring sjøl. Samferdselsdepartementet og Widerøe må i fellesskap ta tak i dette, både den som gir konsesjon og den som utøver den har et ansvar her, sier Brekk.

Peker på hverandre

I forrige uke ble det kjent at Widerøe vil fortsette sitt ruteprogram uten store endringer. Senest under fredagens NRK-debatt uttalte Widerøes direktør Stein Nilsen at de leverer det samferdselsdepartementet har bestilt, og ikke mer. Solvik-Olsen ga fredag ikke uttrykk for å komme med en større bestilling, men viste i stedet til at Widerøe har valgt å levere mindre enn den bonustjenesten de har levert før.

– Vi har registrert at det en del steder ikke er godt nok tilbud. Fra staten har vi da ofte stilt høyere kapasitetskrav enn tidligere anbud, men Widerøe har likevel valgt å levere mindre enn den bonustjenesten de leverte før, sa Solvik-Olsen.

– Skal tilbudet økes mer enn hva departementet har bestilt, så må departementet være med å betale dette, repliserte Nilsen som la til at flyselskapet ikke hadde råd til det. Samferdselsministeren mener derimot at uttalelsene er del av en kampanje fra Widerøe for å få ned avgiftsnivået som de mener ikke er høynet siste år.

Fylket kommer på banen

Tidligere i sommer annonserte samferdselsråd i Nordland Svein Eggesvik at det skulle avholdes møte med Widerøe. Dette for å påvirke ruteprogrammet. Eggesvik mener det ikke er for sent.

– Vi er veldig interessert i å få avholdt møtet, og det blir i Bodø 30. august. Nordland fylkeskommune kan bidra til å få med staten og Widerøe på et opplegg bedre enn i dag.Vi vil fortsette å presse på samferdselsministeren. Jeg mener anbudet på FOT-rutene er statens ansvar og samferdselsministerens ansvar, sammen med regjeringen. Solvik-Olsen må ta ansvar i forhold til den situasjon som Helgeland opplever. Det må bli det samme rutetilbudet som før. Det er for dårlig tilbud i dag, sier Eggesvik (Sp).

Færre flyavganger minsker fagfolks interesse for å ta oppdrag ved Brønnøysundregistrene. Foto: Jøran Horn
Samferdselsminister Solvik-Olsen (FrP) har ikke levert løsning til Johnny Hanssen (Ap). Foto: Simon Aldra
Fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp) vil fortsatt legge press på samferdselsministeren for bedring av flyrutetilbudet. Foto: Thor-Wiggo Skille