De har samlet inn 1.150 underskrifter mot ferjekutt.

Klart billigere med ferje

Protestlisten ble i dag overlevert formannskapet i Brønnøy av leder i Torgnesøyan Velforening, Lisbeth Johnsen. Samtidig presenterte hun en detaljert høringsuttalelse om hvorfor ferja «Torget» fortsatt bør driftes.

– Vi har jobbet iherdig siste år etter at det ble kjent at Nordland fylkeskommune vil legge ned ferjeruta. Nå har vi fått klar en høringsuttalelse som vi er stolt av, og som vi håper vil bidra til at vi unngår nedleggelse av ferjeruta. Jeg håper dere også blir overbevist etter å ha sett denne fremvisningen, og stiller dere bak oss, sa Johnsen.

Blant argumentene er at ferjedrift er klart billigere enn hurtigbåt.

– Fergen koster kun to millioner kroner per år og er særdeles kostnadseffektivt. Anløp av hurtigbåten vil øke seilingstiden Brønnøysund- Vega. Dette utløser ekstra mannskapsskift, og øker kostnadene på sambandet med omlag 2 millioner kroner. Å leie inn ferge ved behov vil koste omlag 70.000 kroner per tur. Kaianlegg må utbedres og tilpasses hurtigbåt. Et grovt anslag: 5-10 millioner kroner, heter det i velforeningens høringsuttalelse.

Viktig, mener Brønnøy

Formannskapet behandlet etterpå saken «Utredning om framtidig ferge-og hurtigbåttilbud i Nordland» som er en høring sendt ut fra  Nordland fylkeskommune om fremtidig ferje-og hurtigbåttilbud i fylket. Det er nå gjort vedtak hvor Brønnøy kommune uttaler,  i likhet med Sør-Helgeland regionråd, at det må opprettholdes en fergeforbindelse til Stortorgnes (Sauren).

«Brønnøy kommune ser det som viktig at det opprettholdes en fergeforbindelse til Stortorgnes (Sauren) da trafikktallene viser stor trafikk til området. Det er stor reiselivsvirksomhet og mange fritidsboliger i området. Det drives fortsatt med landbruk, sau,med produksjon av for og grønnsaker. Dette nødvendiggjør en forbindelse med hensyn til transport av

  • Traktorer/landbruksmaskiner som benyttes.

  • Transport av dyr.

  • Byggevirksomhet, både for næring og fritidsformål.

  • Slamtømming fra tanker i hytteområder

  • Renovasjon som skal innføres fra i sommer

  • Helgelandskraft sitt vedlikehold av strømnettet til mer enn 100 boliger og næringslivet, inkl beredskap ved strømbrudd.

  • Brannberedskap. Både boligene og næringsaktiviteten på øyene er avhengig av brannberedskap»

Mange konsekvenser

Brønnøy kommune går sterkt imot at hurtigbåten til Vega skal betjene Torgnesøyene (Sauren).

«En kombinasjon med hurtigbåt til Vega vil medføre forlengelse av reisetiden for passasjerer mellom Vega og Brønnøysund med minimum 30 minutter (tur/retur) 2 ganger daglig. Dette vil redusere muligheten for dagpendling mellom Vega og Brønnøysund, både arbeidspendling og skolependling. Skoledagen blir unødvendig lang for elver som skal videre med buss på Vega. Hurtigbåten er heller ikke bilførende slik at det må etableres en ordning som tilfredsstiller næringslivet og de beredskapsmessige behov. Dette vil ikke medføre besparelser, men vil forverre tilbudet i området og spesielt reisende til/fra Vega dramatisk og som vil kunne hindre dagpendling både for skole elever og arbeidspendling».

– «Torget» koster kun 2 millioner pr. år. Hurtigbåtanløp vil øke kostnadene på sambandet med ca 2 mill. kroner grunnet utløsning av ekstra mannskapsskift, argumenterer velforeningen blant annet.