MF «Bogøy» ble søndag satt inn på ferjesambandet Tjøtta-Forvik som suppleringsferje, etter at MF «Vågan» har supplert en tid. «Bogøy» er bygget i 1973 og tar 28 kjøretøy.

Måtte krype ut

Geir Tysnes fra Sandnessjøen er ikke fornøyd med opplevelsen han hadde om bord på ferja.

Han reiste på «Bogøy», med avgangen klokken 16.30 søndag, fra Forvik. Han skulle hjem til Sandnessjøen.

– Det var så trangt at jeg måtte krype ut av passasjersiden på bilen. Jeg kom ikke ut på min side. De som satt i bilen som sto foran meg kom seg ikke ut i det hele tatt, sier han.

– Unødvendig å stue

Han er alt annet enn fornøyd med dette.

– Det heter seg at alle skal kunne komme seg ut av bilen for, for eksempel ved evakuering, sier han.

Ingen ble igjen på kaia ved den avgangen.

– De fikk alle om bord, men det var unødvendig å stue oss sammen. Det var egentlig bra plass bak på ferja, forteller han.

Skal være plass

Driftssjef Jarle Rodahl hos TTS understreker at man skal kunne komme seg ut.

– Det skal være 60 centimeter plass for å komme ut av bilen. Jeg har sett bildet, som er sendt på epost til meg, og man skal ikke stues inn. Man kan jo gå ut av bilen når man har kjørt på, før det stues, men da kommer man seg ikke inn i den, og det er ikke ideelt. Det skal være plass til å komme ut av bilen, sier han.

Han sier at rederiet heller ser at det står en bil igjen enn at det stues.

– Vi har diskutert dette med «Bogøy», det skal ikke være for tett.

Driftssjef Jarle Rodahl hos TTS understreker at sikkerheten skal ha prioritet på ferjene. Her på bildekket på «Hornstind» mandag. Foto: Simon Aldra

«To robåter»

I samme facebook-gruppe har andre klaget på at det er for dårlig kapasitet på suppleringsferja.

Tirsdag skrev den tidligere Vevelstad-ordføreren Ken-Richard Hansen i et innlegg i gruppa:

– Ja dette går godt. Seks fulle rekker med biler og to robåter som går i sambandet.

Bedre enn ingen supplering

– Har man god nok kapasitet på Tjøtta-Forvik i sommertrafikken?

– Alternativet ville vært at vi ikke hadde hatt ei suppleringsferje, sier Rodahl hos TTS.

Ifølge ham er det vanskelig å finne ferjer som er ledige.

– Vi har lett Norge rundt for å finne et fartøy, slik at vi skal kunne ha to båter. Det finnes ikke båter i rette størrelsen, sier han.

– Vi har sett etter et egnelig fartøy å sette inn. Det er sommersesong, og det er dessverre ikke fartøy med femti bilers kapasitet ledig. Og da ville alternativet vært å gå med bare «Kjella», sier han.

– Det er ei ganske gammel ferje?

– Ja, den er gammel, men den hjelper på så vi får supplert.

– Vanskelig å unngå gjenståere

– Har man for mange gjenståere på de forskjellige sambandene?

– Gjenståere vil det være når det er mye trafikk midt på dagen, svarer Rodahl.

Samtidig mener han det er forskjell på sambandene, blant annet hvor lenge man må vente.

– La oss si, på Vennesund-Holm, så går det båt hver halvtime. Det blir fullt selv på «Lysingen». Det defineres som gjenståere, men de står maks i en halvtime på Vennesund-Holm. Så skal vi huske at på Tjøtta-Forvik blir det opptil to timer.

– Er det godt nok?

– I sommertrafikken kan det bli litt gjenstående. Å få kapasitet til å dekke alt tror jeg ikke man klarer uansett.