Pasientledsager Hilde Majala fra Brønnøysund gikk ut offentlig på vegne av sin pasient fredag,  og ba alle relevante parter i saken prøve å finne en løsning. Hun frykter at pasienten hun ledsager - og andre i samme situasjon- får forverret sin sykdom grunnet vanskelige transportvilkår til og fra sykehus fra Brønnøysund. Dette etter at nytt flyanbud trådte i kraft fra 1. april.

Forøvrig en varslet krise, som  brønnøyordfører Johnny Hanssen (Ap) i november -16 kalte en «dramatisk endring på selve livsnerven for både folk og næringsliv i regionen" i brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).  Helgelandssykehuset konstaterte samtidig i pressemelding  at "det vil bli spesielt vanskelig for pasientene som reiser til og fra brønnøy og Stokka Lufthavn".

Topptungt møte

BA har utfordret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Tom Cato Karlsen på når de vil innkalle til møte for å løse krisen som har oppstått i Brønnøyregionen for pasienter og næringsdrivende etter at nytt fly-anbud ble iverksatt 1. april i år. Snart en uke senere, få  BA opplyst fra departementet at Karlsen skal i møte med Nordland fylkeskommune i morgen, onsdag.  Fylkesråd i Nordland Tomas Norvoll (Ap) har uttrykt sympati for Majalas sak. Nå bekrefter han overfor BAnett at morgendagens møte med Karlsen gjelder pasientledsagerens bønn om bedring i flytilbudet fra Brønnøysund.

- Det gjelder det ja, skriver han i sms.  Fylkesråden har så langt ikke vært tilgjengelig for intervju. Det har heller ikke fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik (Sp), som deltar på det samme fylkesrådsmøtet i dag. Men på sms bekrefter Eggesvik at han møter statssekretær Tom Cato Karlsen i Bodø i morgen, samt brønnøyordfører Johnny Hanssen og fylkets samferdselssjef Odd Steinar Åfar Viseth.

Møter Widerøe i etterkant

Pasientledsager Majala, som selv har vært aktiv arbeiderpartipolitiker med verv i Brønnøy, ba alle relevante parter inkludert Widerøe møtes til løsningsrettet møte.

BAnett har spurt Eggesvik hvorfor Widerøe ikke er med på møtet i morgen.

- Kan situasjonen løses uten operatøren som det er inngått kontrakt med, Eggesvik?

- Vi har bedt om møte med Samferdselsdepartementet etter møte med ordførerne på Helgeland. Møte med Widerøe må komme i etterkant av dette, svarer Eggesvik.

Advarte i 2016

Brønnøyordfører Johnny Hanssen bekrefter at han skal delta i morgen, og at han med dagens rutetilbud fra Brønnøy nordover forventer å lande fem minutter før møtet starter, klokka 09.55 med første fly fra Brønnøy.

- Dette i seg selv viser at anbudsprinsippet er feil. Første fly ankommer fylkeshovedstaden langt på dag. For dem som skal videre til sykehuset i Tromsø er det både kronglete, dyrt og en stor påkjenning for alle. Vi ser nå realitetene i flyanbudet som vi advarte mot i 2016 . På morgendagens møte skal vi snakke om at vi ikke er fornøyd med rutetilbudet nordover på morgenen spesielt. Vi  er opptatt av at departementet også ser på mulighetene for løsning i lag med Widerøe som har anbudet.  Hvordan kan vi  få bedret rutetilbudet på Helgeland, og da spesielt nordover. Dette dreier seg ikke bare om pasienter, men om næringsliv og reisende forøvrig, konstaterer Hanssen.

Oppfordres av regjeringspartner

I november 2016 avviste statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) kritikken fra Hanssen, men bekreftet samtidig at  departementet kunne ha satt krav om fire avganger i anbudet, for å sikre tilbudet slik det er i dag.

– Jo, det kunne vi. Men da må ordføreren i Brønnøy forklare meg hvilke ruter i Nord-Norge vi ellers skulle lagt ned for å få dette til, utfordret Karlsen. Men Karlsen er nå oppfordret fra nærmeste samarbeidspartner i regjeringskorridorene til å finne løsninger.

-Det vi opplever nå er fortvilende. Jeg vil følge opp og se hva som kan gjøres, lovet stortingsrepresentant Margunn Ebbesen (H) forrige uke. Hun opplyste å ha vært i kontakt med statssekretær i samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen, og med direktør Stein Nilsen i Widerøe i forrige uke. Første nestleder i Stortingets transport og kommunikasjonskomité Eirik Sivertsen (Ap) uttalte at problemstillingen er tatt opp gjentatte ganger i Stortinget, senest under behandlingen av Nasjonal transportplan forrige uke.

Widerøe peker på departementet

— Vi opplever også at tilbudet er lavere enn det Helgeland trenger. Derfor flyr vi i Widerøe betydelig mer enn anbudets minimumskrav i øyeblikket, dessverre med svak økonomi. Vi har satt inn flere avganger på Sandessjøen og Brønnøysund og vi flyr nå over 10 % mer enn anbudet krever, uttalte  Widerøe-direktør Stein Nilsen til BA fredag.

Han påpekte at det er satt inn direkte ruter fra alle flyplassene på Helgeland til Brønnøysund-Oslo, og uttaler at selskapet fortsatt kommer til å utvikle tilbudet.

— Men vi er avhengig av å gjøre dette innenfor de økonomiske rammer som er tildelt av Samferdselsdepartementet, sa Nilsen som ga uttrykk for at de reisende til/fra sykehus i Norge er en av de kundegruppene selskapet har øverst på prioriteringslisten, men viser til departementet.

— Kravene til rutetilbudet på Helgeland er satt av Samferdselsdepartementet gjennom anbudsutlysningen i 2016. Vår vurdering er at tilbudet sørover ble prioritert fra Samferdselsdepartementet, delvis på bekostning av tilbudet nordover mot Bodø. Vi må som operatør ta til etterretning at det er dette det offentligeønsker å kjøpe av flyruter på det Norske kortbanenettet. Konsernsjef i Torghatten ASA og nestleder i Widerøestyret, Brynjar Forbergskog uttalte til BA at han stiller seg bak Nilsens uttalelser.

For få avganger

Majala fikk tverrpolitisk støtte på nasjonalt hold da hun gikk ut og fortalte om utfordringene som flytilbudet skaper. .Majala fortalte i BA-oppslaget fredag 23.juni,  at det etter siste konsultasjon i Tromsø, tok et døgn å få syk pasient tilbake til Brønnøysund, og at turen før dette ble kansellert.

— Jeg reiste med pasient fra Tromsø 11.40 på formiddagen og var ikke fremme i Brønnøysund før klokka 11.10 neste dag grunnet kanselleringer og fulle fly. Det kan være tungt nok for friske å takle slike uforutsigbare og lange reiser. Jeg håper at den syke som jeg har ledsaget, ikke får en lengre forverring av sin sykdom på grunn av dette. Vi måtte gripe til rullestol fordi reisen ble så uventet tung. Også uken i forveien opplevde vi kanselleringer. Busstransport over lange strekninger eller ikke planlagte hotellovernattinger er resultatet.Tekniske problemer kan oppstå, men de nye flyavgangene vi har fått til/fra Brønnøysund er absolutt ikke akseptable. Det er så få avganger at fleksibiliteten er helt borte. Det skaper store problemer for brukerne, og spesielt belastende for syke mennesker. Jeg kan ikke huske å ha hatt så dårlige flykommunikasjoner siden jeg flyttet til Brønnøysund i 1985, sier Majala til BA.

Oppfordrer til god dialog

— Som bruker opplever jeg at Widerøe har oppfylt betingelsene i anbudet, men på en slik måte at vi som brukere ikke er tjent med det. Det må være mulig å få en forandring. Jeg vil oppfordre Widerøe som er sterkt lokalt forankret til å se om det foreligger forbedringsmuligheter innen anbudet som er. Jeg er opptatt av hyppighet i avgangene. Det hjelper ikke at vi har et stort fly midt på dagen, hvis ikkedet er avganger når vi trenger det på morgen og kveld. Vi må hafleksibilitet. Jeg oppfordrer til å få til en god dialog mellom parteneom hvordan få til et godt flytilbud både nord- og sørover innenfor dagens rammeverk, sier Majala som også er optatt av at næringslivet sliter med flytilbudet etter 1.april.

Les saken i Brønnøysunds Avis papirutgave fredag 23.juni.

Brønnøyordfører Johnny Hanssen (nr2 fra venstre) gikk i november 2016 hardt ut mot det nye FOT-rutetilbudet som ble gjort gjeldende fra 1.april i år. Her er han i samtale med konsernsjef i Torghatten ASA og nestleder i Widerøestyret, Brynjar Forbergskog. Han stiller seg bak Widerøe-direktør Stein Nilsens uttalelser.