Det er nok å prate om når Brønnøysunds Avis møter Avinors konsernsjef. Vi snakket med Falk-Petersen om rullebaneforlengelse, nye Widerøe-ruter og planene om storflyplass på Helgeland.

-Hva tenker du om storflyplass-prosjektet på Hauan utenfor Mo i Rana?

- Flyplassprosjektet på Hauan utenfor Mo har vært behandlet både i regjeringen og på stortinget, så går det tilbake til regjeringen, slik at de kan gjøre en vurdering på det som ble vedtatt på stortinget. Vi får beskjed eller et oppdragsbrev når den endelige beslutningen er tatt.

Lav trafikk

-Trengs det en storflyplass?

- Vi har gjort vurderinger av behovet. Det er en flyplass med relativ lav trafikk i dag, noe som selvfølgelig vil øke ved bygging av en ny flyplass. Dette er en stor investering, men vi forholder oss til beslutningene som blir tatt i regjeringen. Hvis det skal bygges en ny flyplass er vi klare for det - hvis de ikke gir oppdraget til noen andre.

- Er dette en investering Avinor blir med på?

- Det er Stortinget som har bestemt at det skal bevilges penger til dette prosjektet. Det skal også være et lokalt bidrag på rundt 600 millioner kroner, så det er også andre som betaler for flyplassen.

- Er det realistisk å tro at flyplassene i Sandnessjøen og Mosjøen vi bestå om det bygges en storflyplass utenfor Mo i Rana?

- Både regjeringen og Stortinget har sagt at man forutsetter at både flyplassen i Sandnessjøen og Mosjøen består. Våre oppdragsgivere og eiere har vedtatt dette, og vi forholder oss til det.

Burde justeres

- Hva tenker du om de nye Widerøe-rutene i Brønnøysund fra 1.april med færre avganger i døgnet?

- Vi bygger, vedlikeholder og opererer infrastrukturen. Det er regjeringen som har ansvar for FOT-rutene (FOT- ruter er ruter der staten kjøper flytjenester, (Forpliktelser til Offentlig Tjenesteyting. Red.anm.). Jeg tror de fleste ser at rutesystemet burde justeres, men det er ikke vi som bestemmer det. En erfaring vi har gjort oss etter at vi gikk over til større fly både i Brønnøysund og Sandnessjøen er at det blir færre avganger, så får vi se hvordan dette håndteres i tiden som kommer. Vi ønsker at flyplassen i Brønnøysund brukes så mye som mulig, og en flyplass av slik kvalitet har kapasitet til betydelig mer trafikk.

Falk-Petersen tror at det kommer spennende muligheter i årene som kommer.

- Nå ser vi på muligheten for elektriske fly. De vil kunne operere å slike flyplasser med flere passasjerer til langt mindre kostnader. Det kan være en mulighet som ikke er så langt unna.

Større rullebane

-  Lokalt har man utredet muligheten for lengre rullebane slik at større fly kan lande på flyplassen. Ser du et slikt behov?

- I dag er flystripen 1.199 meter lang. Hvis man går over 1.200 meter stilles det helt andre krav til flyplassen. Investeringene som da må gjøres er betydelige. Det er veldig vanskelig å se at det er grunnlag for en slik investering med trafikkgrunnlaget som er her i Brønnøysund. Vi snakker om så store beløp at det sannsynligvis må behandles av stortinget før noe skal kunne skje videre. Mitt råd er å bruke flyplassen i Brønnøysund så mye som mulig, slik at frekvensen økes istedenfor at størrelsen på flyplassen øker. Vi ser at overgangen fra fly med 39 seter til fly med 50 seter har redusert frekvensen på flyplassene i distriktene betraktelig. Øker man til 100 seter vil det bli enda færre avganger, uten at det nødvendigvis er den beste løsningen. Jeg ser ingen behov for utbygging av rullebanen. Vi gjorde en utredning i 2012, da fant vi ingen behov for å forlenge rullebanen, og ingenting tyder på at ting har endret seg siden den gang, sier Dag Falk-Petersen.