- Under Torghattfestivalen og Rootsen åpner vi Galeasen til to grupper som har booket hele hotellet. Det har aldri vært planlagt og åpne Galeasen Hotell, her åpner vi kun under festivalene, sier hotelldirektøren.

Øker kapasiteten

Brønnøysunds Avis har tidligere skrevet om den dårlige hotellkapasiteten i byen. Med en gjenåpning av Galeasen og åpning av Thon hotell Brønnøysund blir flere rom disponible for turistene.

- 92 rom på Thon Hotel Brønnøysund, 21 leiligheter på Kystferie og 43 rom på Thon Hotel Torghatten. Under Torghattfestivalen og Rootsen åpner vi også Galeasen til to grupper som har booket hele hotellet, skriver Wirstad til BA.

Skeptisk turist-sjef

Regionansvarlig hos Helgeland Reiseliv, Solveig Svendsen, er – på tross av økt kapasitet – usikker på om Brønnøysund har ressurser til å møte turismen.

- Jeg har fått informasjon om at både Galeasen og Flyplasshotellet er åpent under Torghattfestivalen og Rootsfestivalen. Men vi er veldig spente på kapasiteten vi har i Brønnøysund. Vi forventer en økning i forhold til fjoråret, og jeg er usikker på om vi har kapasitet til å møte turiststrømmen denne sommeren.

Økende interesse

Svendsen forteller at Helgeland er mer attraktivt som turistdestinasjon enn noen gang. Hun mener turistene blir tiltrukket av det spesielle ”øyriket” på Helgelandskysten.

- Det vi har størst respons på er sykkel. Vi selger klart mest av sykkelpakker, et produkt som har hatt en solid vekst de siste årene. “Øyhopping på sykkel” er et tilbud som fikk en vekst etter at Widerøe skrev om det i sine reiseblader. Vi har 50 sykler vi leier ut i Brønnøysund. Sykkel-turister får muligheten til å sykle rundt på Helgeland og oppleve fjellene og fjordene våre. Vi tilbyr forskjellige pakkeløsninger til forskjellige behov. Dette er et tilbud vi skal satse på i årene som kommer, sier Svendsen.

- Byen må henge med

Reiseliv-sjefen mener det er synd hvis Brønnøysund ikke kan ta i mot turistene som ønsker å oppleve Helgelandskysten. Svendsen forteller at turist-aktiviteten øker for hvert år.

- Når vi snakker om økning mener vi totalbilde. Det kommer flere til Rootsen, det kommer flere til festivalene, det kommer flere turister, det er generelt større bevegelse langs veiene på Helgeland. Vi merker også at folk reiser mer innad i regionen, noe som øker trykket på våre kontorer.

- Internasjonalt er det Lofoten som er mest kjent. De har skapt et varemerke over flere år. Helgeland blir bare mer attraktiv for norske og internasjonale turister. Vega som verdensarv har vært en døråpner til et større marked. Vi merker på turistene at dem er veldig interessert i ”øyriket” på Helgeland. Regionen er i vinden som turistattraksjon. Det er spennende tider for oss som jobber i turistnæringen, sier Svendsen, og håper byen forstår interessen.

Flere gjester

Hotelldirektøren merker også pågangen og ser fram til en hektisk sommer.

- Vi har flere gjester i Juni i år enn vi hadde i fjor, og det fortsetter å øke. Jeg vil tro det har sammenheng med at veien var sperret på samme tid i fjor. Juli har vært relativt rolig så langt, men nå har også den passert antall bookinger som vi hadde på samme tid i fjor.

Sommer er høysesongen for oss og vi har gledet oss til den. Om tendensen fortsetter og økningen som er spådd slår til, så ligger det an til å bli en hektisk sesong. Ingenting hadde vært bedre enn det.

Kan åpnes om nødvendig

Hotelldirektøren har tidligere sagt at Thon hotels Brønnøysund har en kapasitet på 190 rom under festivalene i sommer når alle tilgjengelige ressurser er i bruk. Han mener Thon Hotell Torghatten kan åpnes om det skulle være behov for det.

- Vi vil holde Thon Hotel Brønnøysund åpent som vanlig og Kystferie. Som vi har sagt tidligere har vi muligheten til å åpne Thon Hotel Torghatten på relativt kort varsel dersom vi ser behovet utenom festival-ukene.