Leder i Nordland Senterparti, Svein Eggesvik fra Gildeskål, overtok som samferdselsråd i april, da partikollega Willfred Nordlund ble nomimert som toppkandidat på stortingsvalglista.
Lengre anbudsperioder
Besøket er et ledd i arbeidet med å legge premissene for den nye anbudsrunden for ferjer og hurtigbåter i Nordland. For Sør-Helgelands del starter det i 2019.
- Jeg er ute på en rundtur i hele fylket for å for å få innspill og sette meg inn i hvilke behov de ulike kommunene har i forkant av at det framtidige samferdselskartet for Nordland skal tegnes i oktober, sier Eggesvik.
Ettersom Sør-Helgeland har størst produksjon av samferdselstjenester i fylket har han brukt mye tid på vår region.
- Målet er å få lange anbudsperioder, så det blir forutsigbart for folk. På Sør-Helgeland kan det bli et kortere anbud først. Men etter det ser vi på en løsning med inntil tiårsperioder, fordelt på 4-4-1-1 år, der anbudet kan fornyes etter de første fire årene dersom det ikke har vært avvik. Samtidig åpnes det for korrigering av ruter, for eksempel for å tilpasse tog og flyruter - samt økte priser på drivstoff og andre ting. De to siste årene starter så den nye anbudsrunden, redegjør Eggesvik.
På sin første tur til Brønnøysund og Sør-Helgeland ble han tatt med på en rundtur. Besøket startet på Tjøtta-ferja sammen med ordførerne i Vevelstad og Brønnøy torsdag. Fredag morgen var det frokostmøte på rådhuset i Brønnøysund, der også ordførerne i Vega og Sømna deltok.
Etter en runde med innspill og ønsker bar det sørover i minibuss. På turen orienterte regionrådet om små og store utfordringer og ønsker etter hvert som de dukket opp langs veien. Brønnøy-ordfører Johnny Hanssen var guide på første etappe.
- Innspillene fra Brønnøy er rundkjøring på Salhus, ny innfarstvei over Trælvikosen, videre utbedring av Skarsåsen, gang- og sykkelsti fra Skillvika til Skogmo og rassikring og utbedringer på Tosenveien, sier Hanssen.
Turen mot Vennesund gikk via Dalbotn.
- Dalbotnveien er sliten og trenger absolutt en oppgradering, sier Sømna-ordfører Andrine Solli Oppegaard.
- Trafikksikkerheten langs skoleveien er også viktig for oss. Det samme gjelder kapasitet, regularitet og lenger supplering på Vennesund-Holm-sambandet og sikkerheten ved ferjeleiene. Det er ganske kaotisk på oppstillingsplassene i høysesongen på begge sider, framholder hun.
Flaskehalsen Trolldalen
Bindal-ordfører Britt Helstad tok imot Eggesvik på ferjeleiet på Holm. Der er prosjektet med ny oppstillingsplass i gang. Helstad ønskeliste toppes av et lite, men likevel viktig trafikksikkerhetstiltak.
- Vi har flere ganger presisert at busslommen på Årsandøy må flyttes. Det medfører skilting og merking som bør være mulig å få til ganske raskt, sier Helstad.
Hun fikk vist samferdselsråden flaskehalsen på fylkesvei 17 gjennom Trolldalen.
- Det er viktig å få utbedret Trolldalen både for Bindal og Sør-Helgeland. Det er et stort prosjekt, og må gjøres i samarbeid med Trøndelag. Det er også behov for rassikring av fylkesvei 17 gjennom Bindal, spesielt ved Lian, og asfaltering av strekningen Bindalseidet - Røytvoll, sier Helstad.
Tjøtta-Forvik
For Vevelstad er ferjekapasitet og regularitet på Tjøtta-sambandet overordnet alt annet.
- En god løsning både for direkteruten og for de som bor på mellomstedene er helt avgjørende for oss, sier ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen.
- Hurtigbåten inn Vistenfjorden er også avgjørende for folk som bor der. Når det gjelder buss har vi ikke gitt opp kampen om å et tilbud som innebærer godsrom med kjøling. Og rent personlig kunne jeg godt tenkt meg å bytte ut ferjeleiet på Vågsodden med en liten bro, sier hun.
- Blir rabiat
Vega-ordføreren gjorde seg ferdig før bussavgang og var krystallklar i sin tilbakemelding.
- Rører dere hurtigbåten blir vi rabiate, advarte en halvt spøkende Møller.
Han utdyper at det handler om forslaget om å gå innom Sauren til og fra Brønnøysund og kutt i tilbudet fra Vega til Herøystedene/ Sandnessjøen.
- Det må finnes en annen løsning enn at Vegtind skal innom Sauren på morgen- og ettermiddagsturen, som er de mest trafikkerte avgangene. Det bør absolutt være mulig å opprettholde Sauren-ferja. Det koster ikke mer enn 2,3-2,4 millioner kroner i året, og er en billig løsning.
- Hurtigbåten fra Kirkøy til Herøystedene og Alstahaug foreslås det å kutte ned til to dager i uken. Det blir i tilfelle mye vanskeligere å reise på sykehus, og håpløst for jobbpendlere og skoleelever, sier Møller.
Felles høringsuttalelse
Sør-Helgeland regionråd er enige om å gi en felles tilbakemelding til fylket. Saken er ikke behandlet i alle kommunestyrene ennå, men regionrådsleder Andre Møller ser for seg at en slik felles uttalelse vil inneholde disse punktene:
- Vennesund-Holm, kapasitet, regularitet, og oppstillingsplass på Holm
- Tjøtta-Forvik, kapasitet og regularitet
- Videreføre hurtigbåtrutene fra Vega til Brønnøysund og Vega til Herøystedene og Sandnessjøen som nå
- Gang- og sykkelstier i regionen. På strekningen Vennesund-Brønnøysund, og fra Rørøy til Nes på Vega. Der har vi 4.500 sykkelturister i sommersesongen.
Samferdselsråden bifaller
- Det er lurt å samordne seg om én felles uttalelse. Det gir mer tyngde inn i behandlingen, sier Svein Eggesvik.