I et leserbrev i tirsdagsavisa er Moe kritisk til behandlingen han har fått av flere offentlige instanser i forbindelse med at han har satt Sømnaveien 114 i stand. Ikke minst er han kritisk til at Statens vegvesen pålegger ham å betale for et autovern mot veien før brukstillatelse gis, et autovern kommunen har satt nei til å forskuttere.

- De faktiske forhold er at det nå i praksis er innført et byggeforbud, skriver Moe. Han er også lite fornøyd med at Brønnøy kommune ikke griper inn i saken.

Må dekke kostnadene

Sesselja Jonsdottir i Statens vegvesen sendte 23. mai en epost til Brønnøy kommune og Moe, hvor hun skriver:

- Beste fremgangsmåte for å håndtere rekkefølgebestemmelsene i reguleringsplanen er at vi i Statens vegvesen bestiller arbeidet hos vår entreprenør. Det som er viktig for oss er at rekkverket langs Sømnaveien og fotgjengerfelt blir etablert før det gis brukstillatelse for de nye planlagte boligene i området. Med tanke på sikkerheten mener vi det kan være en fordel at rekkverket settes opp før det gis brukstillatelse. Vi gjør oppmerksom på at kostnadene for disse tiltakene må dekkes av tiltakshaver.

- Vi stiller ikke strengere krav til Tom-Ivar Moe enn til noen andre. Vi gjør ingen forskjell, sier Jonsdottir til Brønnøysunds Avis og henviser videre til sin kollega John Mardal.

Vegvesenet ga råd

Han er fagkoordinator for plansaker i Vegvesenets vegavdeling. Mardal påpeker at det har vært gjennomført en vanlig reguleringsprosess som har munnet ut i en reguleringsplan.

- Vi anbefalte i utgangspunktet rekkefølgekrav for etablering av fortau, men endte med et rekkefølgekrav om forlenget rekkverk og nytt krysningspunkt. Denne boligutbyggingen ventes å medføre flere myke trafikanter, som må få en trafikksikker løsning. Det er normalt at private utbyggere dekker kostnadene for avbøtende tiltak for de konsekvenser utbyggingen skaper.

Mardal påpeker at plan- og bygningsloven gir Vegvesenet anledning til å kreve rekkefølgekrav, men at selve reguleringsplanen fastsettes av kommunen, som har fritt spillerom så lenge Vegvesenet ikke fremmer innsigelser.

- I denne saken fremmer vi ikke innsigelser, så her var det et råd fra oss.

- Så da hadde kommunen i teorien fritt spillerom til ikke å kreve autovern?

- Ja, men det ville vært uforsvarlig av kommunen som planmyndighet å ikke ta ansvar for trafikksikkerheten. Kommunen har et selvstendig ansvar for den. Reguleringsplanen er godkjent etter at klage ble behandlet. Alt i alt er dette et relativt lite tiltak i forhold til størrelsen på utbyggingen, sier Mardal.

Han er kjent med Moes forslag om makebytte, men mener ting må gjøres i rett rekkefølge.

- Makebytte blir en annen sak. Det som er viktig nå er å få en gjennomføringsavtale på plass.

Viser til Vegvesenet

Ifølge brønnøyordfører Johnny Hanssen er spørsmålet om rekkverk/autovern før brukstillatelse ikke noe anliggende for Brønnøy kommune.

- Overhodet ikke. Denne veien er fylkeskommunal, dermed er dette opp til Vegvesenet å avgjøre.

Hanssen sier han har snakket med Vegvesenets representant om saken.

- Dette handler om deres krav, ikke kommunen. De har gått bort fra kravet om gang-/sykkelsti, men krever noen få meter rekkverk/autovern som må være ferdig før huset blir bebodd. Jeg oppfordrer Moe til å gå i dialog med Vegvesenet.