-Man behøver en bachelorgrad i rutetabeller for å forstå dem, sier utviklingssjef Moa Björnson på Træna. Hun mener lokale rutetabeller over ferjer, hurtigbåtsamband og busser i regionen i dag fremstår som rene puslespill.

Satt timesvis for å forklare

-Det er så vanskelig at man kan føle seg helt fortapt. Spesielt for dem som kommer utenfra og ikke kjenner regionen. Jeg ble sittende i telefonen i timesvis for å forklare gjester hvordan de skulle komme seg frem, sier Björnson som flyttet til Træna i 2015 hvor hun er utviklingssjef. Løsningen fant hun en kveld hjemme. Hun ville lage noe som byfolk kunne kjenne seg igjen i, og  satte like godt opp et metrokart  for nordlige del av Helgeland- som viser stoppested og retning tilsvarende  t-banene i byene lengre sør. Deretter fikk hun trykket dem som postkort.

Det var under vårens reiselivskonferanse i Brønnøysund hun satte fokus på fremkommelighet i regionen.

Og det er ikke bare turister som kan ha utfordringer med å komme frem. På Horn- Tjøtta sambandet finnes det i dag ikke en samordnet rutetabell, til  tross for at reisende til og fra Brønnøysund/Sandnessjøen er avhengig av korrespondanse.

TTS:Björnson har en spennende idé

-Har Björnson et poeng, og kan TTS bidra til å gjøre det enklere for de reisende. Foreksempel over Horn- Tjøtta sambandet, spør vi TTS administrende direktør Stein Andre Herigstad-Olsen.

Han svarer at han synes Björnson har en spennende idé.

-Dette synes vi er en spennende ide. Sammen med reiselivsnæringen og fylket må vi se hvordan vi sammen kan utvikle dette konseptet for å tilrettelegge for våre reisende og spesielt turisme, sier Herigstad-Olsen i en kommentar til Banett.

Allerede i dialog med fylket

Björnson er allerede i dialog med samferdselsavdelingen i fylket.

-Vi har jobbet med ulike forslag, blant dem interaktive kart som kan legges som en grunntjeneste på trafikktjenesten 177 nordland.  Hun tror prosessen for å få forenklet rutekartet kan gå fortere hvis trafikkselskapene engasjerer seg mer, og er glad for Herigstads uttalelse.

-Det er bra at de også ser verdien i å tilrettelegge enda mer,  og formidle det gode tilbudet som finnes i dag. Samarbeid kommer vi  langt med, konstaterer hun.

Trenger en gulrot

Björnson mener trafikkselskapene  i dag har for lite uttelling i forhold til å satse på de reisende, og at dette vises i deres formidlingsarbeid.

- Vil trafikkselskapene ha kunder,spør hun og svarer selv;

- Det er trafikkselskapene som har direkte kontakt med kundene. Hvis trafikkselskapene kunne ta sin rolle i å gjøre reisene sine bedre formidlet, så vil det også bli  lettere for fylkeskommunen.   De reisende burde vært mye mer i fokus enn i dag. Men trafikkselskapene  får ikke penger fordi de får flere til  å reise, men fordi de er del av et samband, sier reiselivssjefen som mener de burde hatt en gulrot foran nesen som gjorde det mer attraktivt å øke trafikken.

Svendsen: Gjør vondt i hjertet

Regionansvarlig i Helgeland Reiseliv, Solveig Svendsen kjenner seg igjen i Björnsons beskrivelser, og har møtt problemet med reisepakker.

- Vi har valgt å sette sammen reisepakker, som øyhopping på sykkel,  slik at folk skal slippe å sitte å plages. Det blir veldig omstendelig for mange, ja faktisk nesten umulig for dem å få satt sammen en reiserute på egen hånd slik det er i dag. Bare det å finne ut hva ferjeanløpene heter og hvor de ligger, er en utfordring for de som kommer hit. I tillegg varierer rutetilbudet fra dag til dag fordi rutene er tilpasset pendler og andre lokalbehov som varierer. At det skal være så vanskelig gjør vondt i hjertet, for mange har lyst å reise, å komme hit. Da er de vi som må hjelpe dem, sier Svendsen.

Hun har god tro på fortsatt å publisere Kystriksboka som ligger på ferjene.

- Den  hjelper de reisende mye. Vi har smakt litt på dette med kartmodeller, og jobber med et regionalt kart hvor vi har  størst fokus på å beskrive opplevelser og aktivteter. Vi ser at regionen  har mye å tilby,  men at det er vanskelig å finne for dem som kommer tilreisende, sier Svendsen.